Akcie výrobce kamionů poháněných vodíkovými články a elektrického pickupu vystřelila raketovým tempem směrem nahoru.
Nic zatím nenasvědčuje tomu, že by se trend měl v nejbližší době otočit. Objevte příběh za společností, které se začíná přezdívat „nová Tesla“.
Sen se rozplynul – Nikola letí opět strmě dolů
9. září si mohli investoři ještě užívat 50% nárůst poté, co společnost oznámila dohodu s General Motors. Cena mezitím po obvinění od Hindenburga opět poklesla o více než 50%. Aktivističtí prodejci krátkého prodeje nedávno ve zprávě napsali, že Nikola Motors i její zakladatel Trevor Milton se trápí. Zpráva mimo jiné uvádí, že technologie baterií, o kterých Nikola tvrdí, že existuje, ve skutečnosti vůbec neexistuje. Společnost také natočila videa z jedoucího kamionu, když ve skutečnosti byl pouze spouštěn z mírném svahu. „Nikola a její zakladatel a generální ředitel Trevor Milton v průběhu času šířili desítky a desítky lží,“ uvedl Hindenburg Research.
Zpočátku byla obvinění z podvodu odmítnuta. O mnoho později generální ředitel připustil, že v kontroverzním propagačním videu nákladní vůz skutečně nejel svou vlastní silou. Americký hlídací pes na akciových trzích (SEC) nyní rovněž vyšetřuje toto obvinění z podvodu.
Trevor Milton z Nikoly již oznámil své dobrovolné odstoupení z funkce generálního ředitele; na jeho místo nastoupí dosavadní spoluředitel Stephen Girsky. Milton ve společnosti již nemá žádné podstatné úkoly. V reakci na nejistoty investoři hromadně opouštějí akcie. Výrobce elektrických nákladních vozidel ztratila nyní více než 75% ze svého historického maxima, ale stále má hodnotu 10,5 miliardy dolarů. A to je pro společnost bez obratu docela chytré.
Uvidíme, zda Nikola a/nebo zakladatel záměrně uvedli investory v omyl. Pokud ano, mohou následovat pokuty a dokonce i vězení. V každém případě se zdá, že akcie zůstávají zajímavou hrou pro spekulanty. Mimochodem, s tímto podílem se obchoduje extrémně. Průměrný objem za posledních deset obchodních dnů činil přibližně 53,2 milionu akcií, zatímco pouze 361 milionů akcií je nesplacených.
Akcie Nikola – vzhůru ke hvězdám
Na finančních trzích se občas dějí neuvěřitelné věci. Například akcie autopůjčovny Hertz posílila o více než 1000 % i po bankrotu společnosti. A přes očekávání široké veřejnosti se cena akcií Tesla vyšplhala až nad 1000 USD, přestože společnost tou dobou stále negenerovala žádný zisk. Přemrštěná očekávání, pěkný příběh nebo možná představivost mohou někdy způsobit, že určitá akcie iracionálně extrémně posílí. Nejnovějším příkladem je akcie společnosti Nikola Motor.
Nikola Motor je společnost, která vyvíjí nákladní automobily a pickupy poháněné elektřinou a vodíkem. Stejně jako Tesla je Nikola pojmenována po vynálezci Nikola Tesla, který vynalezl alternátor. Akcie Nikola se začaly obchodovat 4. června na burze Nasdaq za cenu přibližně 10 USD a 9. června byla překonána cena 90 USD. Jedná o nárůst o více než 800 % během několika dní.
Díky velkému nárůstu měla společnost po určitou dobu hodnotu téměř 30 miliard USD, což je mnohem více, než například hodnota společnosti Ford (24 miliard USD) nebo Renault (6 miliard USD). Ocenění společnost bylo blízko 112 let staré společnosti General Motors (38 miliard USD) s obratem 137 miliard USD.
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Reverzní fúze s VectoIQ
V březnu společnost dokončila tzv. reverzní fúzi s VectoIQ. V případě zpětného IPO získává soukromá společnost (Nikola) již kótovanou společnost (VectoIQ). Tímto způsobem byla Nikola schopna obejít zdlouhavý a komplikovaný proces IPO. Investoři, kteří obchodovali s akciemi, opčními listy nebo jejich kombinací před fúzí, získali akcie Nikola již 3. března.
Akcie VectolQ se změnila na Nikola, symbol se změnil na NKLA a investoři obdrželi akcie Nikola, které se v důsledku sloučení obchodují na americké technologické burze Nasdaq, v poměru 1:1 k akciím VectolQ. Díky fúzi obdržela Nikola více než 700 milionů USD v hotovosti. Většina pocházela od soukromých kapitálových společností. To umožnilo velkým hráčům, jakým je například Fidelity Investment, získat podíl ve společnosti za atraktivní cenu.
Elektřina vs vodík
Společnost založil v roce 2014 Trevor Milton, který má mnoho společného se zakladatelem Tesly Elonem Muskem. Je také miliardář, fanoušek alternativních zdrojů energie a velmi aktivní na Twitteru. Milton vyvinul řadu plně elektricky poháněných vozidel.
Nikola se odlišuje od Tesly tím, že vozidla jezdí na vodík díky palivovému článku. Navíc, kamiony od společnosti Nikola jsou mnohem lehčí. Výhodou vodíku je, že dobíjení zabere mnohem méně času. Nabíjení elektrické baterie momentálně trvá nejméně 30 minut, ale v praxi často mnohem déle, zatímco doplnění automobilu vodíkem je stejně rychlé jako doplnění benzinu nebo nafty. Nikola chce za tímto účelem také vybudovat vlastní infrastrukturu doplňovacích stanic.
A právě zaměření na vodík přitahuje zájem mnoha investorů. Vodíkové akcie se s rozvojem vodíkových technologií v posledních letech stávají stále populárnější. Studie KPMG ve skutečnosti ukázala, že většina generálních ředitelů energetických společností považuje palivové články za lepší alternativu k bateriím.
Jak funguje vodíkový pohon?
Při výrobě vodíku se voda pomocí elektřiny dělí na kyslík a vodík Oba prvky se následně rekombinují v palivových článcích. Tato reverzní elektrolýza vytváří elektrický proud, který lze použít k pohonu elektrického motoru. Myšlenka řízení aut tímto způsobem není nová. Výrobci automobilů provádějí intenzivní výzkum již od začátku tisíciletí. Nyní však tato technologie dozrála do stádia, kdy je dostatečně levná a efektivní, aby se dala aplikovat.
Velkou výhodou vozidel s palivovými články je fakt, že vodík nahrazuje benzín nebo naftu jako zdroj energie. Vodík má téměř trojnásobek energetické hustoty benzinu. Vozidla poháněné vodíkem jsou momentálně schopna urazit vzdálenost více než 600 km a dobytí baterie trvá pouhé 3 minuty.
Kritika a nejistota
U akcie Nikola se nyní bezesporu jedná o obrovskou investiční bublinu. Společnost zatím nevydělala jediný dolar prodejem svých produktů a má obrovské (mnohdy až nereálné) plány do budoucnosti. Výsledkem je, že společnost je terčem kritiky od řady renomovaných analytiků.
Pro zajímavost – známý autor a investor Andrew Left, který je známý pro své krátké investice, na své webové stránce Citron Research poukazuje na fakt, že ocenění Nikoly je směšné. Při tržní valuaci 30 miliard USD Tesla již dávno vyráběla automobily. Navíc zakladatel společnosti údajně prodal své vlastní akcie za cenu 10 USD. Kromě toho společnost zatím nedisponuje žádným reálným duševním vlastnictvím a nárůst v posledních týdnech byl pouze důsledkem velké reklamy.
Skutečnost, že mnoho lidí souhlasí s Andrew Leftem, dokazuje skutečnost, že krátké pozice na akcie Nikola se staly nesmírně drahé. Půjčit si akcie za účelem shortování v současnosti stojí 515 % ročně. To znamená, že krátké pozice jsou zajímavé pouze v krátkodobém horizontu, protože jinak vaše výdělky pohltí úroky. Důvod je jednoduchý – poptávka po akciích je vysoká, ale nabídka (půjčování) je omezená.
Opční obchodníci rovněž spekulují na pokles této akcie, což se odrazilo na ceně opcí. Podívejme se na opce s datem expirace 17. července 2020. Například, $ 95 PUT v současné době stojí 56 USD, což znamená, že akcie Nikola musí klesnout až pod 39 USD, aby opce generovaly zisk.
Screenshot z obchodní platformy LYNX níže ilustruje slevovou sazbu za minulé měsíce, což je míra úroku, který zaplatíte, pokud si půjčujete akcie Nikola pro otevření krátké pozice.
Plány a vyhlídky
Společnost předpovídá na celý rok 2020 nulové příjmy a zaměřuje se pouze na tržby ve výši 1 miliardy USD do roku 2023. Nikola očekává, že se obrat mezi lety 2022 a 2025 zvýší o 165 %. Stejně jako Tesla i Nikola pracuje s rezervačním systémem pro svá vozidla. Trevor Milton nedávno prostřednictvím Twitteru oznámil, že zákazníci si od 29. června budou moci rezervovat vyzvednutí modelu Badger. Jedná se o poloelektrický vůz, který bude veřejnosti představen během exhibice koncem tohoto roku.
Dalším plánovaným produktem je nákladní automobil Tre, jehož výroba začne v roce 2021. Nikola rovněž očekává, že brzy zahájí výstavbu továrny v Arizoně, která by měla být aktivní do konce příštího roku. Výroba vozidel na vodíkový pohon bude následovat 2 roky poté, co Nikola vybuduje síť vodíkových čerpacích stanic. Plány jsou velmi ambiciózní, ale s velkou pravděpodobností můžeme očekávat řadu komplikací a nedodržení avizovaných termínů.
Rezervace a předprodej – již 14 600 rezervací
Vedení společnosti avizovalo, že již bylo rezervováno přes 14 600 nákladních vozidel za cenu přibližně 10,2 miliardy USD. Otázkou však je, jak dlouho bude trvat tolik vozidel vyrobit. I u společnosti Tesla jsme mohli vidět, jak počáteční potíže s výrobou mohou negativně ovlivnit plány společnosti.
Společnost AB Inbev, která se zabývá výrobou piva, již objednala 800 nákladních vozidel. Více než 50 % zájemců jsou velké společnosti s dobrým ratingem. Nikola si myslí, že ekologicky zodpovědné společnosti (Coca-cola, Walmart, Pepsi, Amazon,…), které chtějí snižovat své emise CO2, nakonec také nahradí stávající způsoby přepravy kamiony na vodíkový pohon.
Obchodování akcií Nikola prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX
--- ---
--- (---%)Displaying the --- graf
Displaying today's chart