Nio akcie (NIO) jsou takovým čínským protějškem pro americkou automobilku Tesla. Nio je výrobcem elektromobilů se sídlem v Šanghaji. Což nedávno přineslo problémy. Čínská vláda totiž Šanghaj na jistou dobu zcela uzavřela z důvodu pandemie covidu. Nio má ale i tak velké plány. Poptávka po elektroautech Nio roste. Společnost navíc usiluje o výrobu svých vlastních baterií a objevily se zvěsti o partnerství s AMD. Akcie Nio se také zalistovaly na burze v Singapuru.

Společnost nedávno oznámila své kvartální výsledky. Jak se firmě daří? To napoví naše fundamentální analýza. Nebude chybět ani technická analýza a cenový graf Nio akcie.

Nio plánuje výrobu svých vlastních baterií

Aby firma Nio zvýšila svou konkurenceschopnost vůči společnosti Tesla, plánuje výrobu vysokonapěťových baterií. Ty Nio také sama vyvinula. Výroba by měla začít nejpozději do druhé poloviny roku 2024. Společnost také plánuje dlouhodobě používat kombinaci baterií vlastní výroby a externích zdrojů, což je plán podobný jako u Tesly.

Společnost dále chce používat vlastní baterie pro svou novou značku určenou pro masový trh, která by měla být připravena k prodeji v druhé polovině roku 2024. Očekává se, že tyto nové modely budou mít cenu kolem 200 000 až 300 000 juanů (30 000 – 45 000 USD). Nio mělo doposud jediného dodavatele baterií CATL.

Jistou související zajímavostí je, že další výrobce elektromobilů a baterií BYD oznámil, že bude brzy dodávat své baterie firmě Tesla. Není to ale první spolupráce. Již dříve Tesla objednala 10 GWh LFP baterie u čínské společnosti BYD pro pohon jejích vozidel Model 3 a Model Y.

Akcie Nio: Dodávky vozů se kvůli lockdownu zpomalily

Za více jak polovinu roku 2021 vzrostl počet podnikání související s elektromobilitou absolutně o 81 000 firem. V roce 2020 činil přírůstek 78 000. Jedná se tedy o mohutně rostoucí sektor, který generuje nemalé výnosy. V obecné rovině se právě nejčastěji zmiňuje Nio, případně další čínští producenti Xpeng Motors a BYD.  

Celkově společnost Nio v prvním čtvrtletí dodala 25 768 vozů, což je o 28,5 % více než v předchozím roce. Mezikvartálně je to růst o necelé 3 %. A to i navzdory lockdownům, které poškozují jak dodavatelský řetězec, tak spotřebitelskou poptávku v Číně. Město Šanghaj totiž čelilo dalším tvrdým restrikcím. Obyvatelé doslova ani nemohli vyjít ven ze svých domovů. Tvrdá opatření trvala několik týdnů. Následkem byla snížená průmyslová výroba. Někteří dělníci totiž nemohli nastoupit do práce. Jiní pracovali pouze v omezeném režimu.

I přesto generální ředitel Nio William Bin Li oznámil, že poptávka po jejich produktech zase rychle ožila, jak se situace začala v Číně uklidňovat. V květnu 2022 dosáhli historicky nejvyššího přílivu nových objednávek. Vedení ještě dodalo, že společnost úzce spolupracuje s partnery v dodavatelském řetězci na zvýšení výrobní kapacity.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie a ETF?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií a vybraného ETF.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Ikona LYNX newsletteru Breakout Trader

Nio očekává, že za druhý kvartál dodá 23 000 až 25 000 vozů, což naznačuje postupný pokles. Duben a květen byl totiž díky restrikcím velmi slabý. Po dodání pouhých 5 074 vozů v dubnu a 7 024 v květnu může být uvedená prognóza dokonce vcelku optimistická. Znamenalo by to, že jenom za červen musí firma dodat 11 000 až 13 000 vozů. Díky tomu vedení firmy počítá s nižším výsledkem na úrovni obratu. Jejich předpověď kalkuluje s rozmezí 1,47 – 1,59 miliardy USD. Což je pod původní tržní konsensus.

Navíc je tu pořád hrozba, že čínská vláda při opětovném problému zahájí nové restrikce. Jejich politika je v tomto ohledu zatím velmi přísná a neměnná. Pokud chcete investovat do čínských titulů, je vhodné sledovat čínskou státní politiku. Čína je jedna velká továrna pro celou zeměkouli. Když by nastal jakýkoliv větší problém, mnoho západních firem by se dostalo do problémů. Bez dodávek surovin, materiálů a součástek z Číny se neobejdou.

Nio akcie a konkurence: XPeng a Li Auto lockdowny tolik nezasáhly

Společnost Nio byla posledními restrikcemi čínské vlády hodně zasažena. To ovšem tolik neplatí pro jejich čínskou konkurenci. Rival Xpeng uvedl, že byl za květen schopen dodat 10 125 vozidel, což je o 78 % více než před rokem. Tohoto výsledku výrobce dosáhl díky tomu, že v květnu obnovil dvousměnnou výrobu ve své továrně.

XPeng sídlí v jižní Číně, poblíž města Guangzhou. Což je zrovna oblast, která si v nedávných epidemiích vedla lépe než region kolem Che-fej, kde sídlí Nio. Další čínská automobilka Li Auto uvedla, že byli schopni v květnu dodat asi 11 500 vozidel. To je o 160 % více než před rokem. A to i přes narušení související s pandemií u svých dodavatelů v oblasti řeky Yangtze na západě. Li Auto sídlí v Changzhou poblíž Šanghaje na čínském pobřeží.

Bude AMD dodávat čipy do elektromobilů Nio?

Před zhruba týdnem doslova prosvištěla internetem zpráva, že výrobce čipů AMD a Nio uzavřely velkou spolupráci. Výrobce čipů by dle všeho měl dodávat své nejvýkonnější čipy do elektromobilů Nio. Mělo se jednat o řadu procesorů EPYC. Což je zároveň vlajková řada čipů od AMD.

Nicméně uvedená zpráva byla zase ze strany společnosti Nio rychle negována. Alespoň podle zprávy CnEVPost. Dle ní výkonný ředitel Nio požádal AMD, aby bylo odstraněno video dříve zveřejněné na serveru Weibo. Stejně tak, aby byly staženy oznámení o spolupráci z oficiálních webových stránek AMD. 

Celá kauza je přinejmenším zvláštní. Vedení automobilky Nio totiž na reklamní kampaň AMD zareagovalo zpočátku dost agresivně. Co přesně se ale mezi těmito firmami stalo, zatím ještě není zcela jasné. Nepředpokládám totiž, že v marketingovém oddělení AMD pracují lidé, kteří by vypustili do světa něco, co nemělo reálný základ.

Pomůžou čínské subvence růstu ceny akcie Nio?

Šanghajská vláda oznámila opatření v podobě subvencí pro tamní výrobce automobilů. V seznamu je zhruba 50 opatření, jejichž cílem je zvýšit poptávku. Jedním z těchto opatření je například snížení daní při nákupu elektromobilu. Snížení daní přispívá ke zvýšenému zpřístupnění elektromobilů širší populaci mimo bohatá městská centra. U osobních automobilů bude daň obecně snížena na polovinu.

Proto se očekává, že z této politiky bude těžit celý automobilový průmysl. A mohlo by se jednat i o pozitivní signál pro akcie Nio. Ve spojení s nedávno zavedenou dotací na nákup automobilů a politikou „Automobiles Go to Countryside“ se počítá s tím, že se prodeje aut zvednou a celé odvětví zaznamená velké oživení. Ze subvencí má v regionu těžit Honda, General Motors a Volkswagen. Z čínských automobilek ještě například Geely, Changan Auto a GWM.

Nio přidává další stanice pro výměnu baterií a rychlé nabíjení

Nio v květnu přidalo do své nabíjecí infrastruktury 34 stanic pro výměnu baterií a 37 rychle nabíjejících stanic. Dále také 20 cílových nabíjecích stanic a 10 000 nabíjecích stanovišť třetích stran. A to i v období restrikcí. Podle informací, které společnost sdílela ve své mobilní aplikaci, je ke květnu celkem 949 stanic pro výměnu baterií, přičemž 245 z nich se nachází podél dálnic.

Ke konci května je nyní rychle nabíjejících stanic 820, které disponují 4 514 stanovišti pro dobíjení. Celkový počet cílových nabíjecích stanic je 712. Ty disponují 4 098 stanovišti pro dobíjení. Nio rozšířilo svou infrastrukturu o 10 000 nabíjecích stanovišť třetích stran. Tím se zvýšil celkový počet na více než 500 000.

Nio investuje do vybudování výrobní linky a laboratoře pro baterie

Nio se chystá vybudovat laboratoře pro lithium-iontové baterie a pilotní výrobní linku bateriových článků. A to v Šanghaji, kde sídlí i jejich globální centrála.

Podle zprávy o hodnocení životního prostředí, jež jsou dostupné na oficiálních stránkách šanghajské městské vlády, plánuje tento výrobce elektromobilů investovat 32,8 milionů dolarů do vybudování nového projektu výzkumu a vývoje ve městě Anting v okrese Jiading.

Předpokládá se, že se projekt zrealizuje mezi srpnem a říjnem 2022. Projekty budou zahrnovat 31 laboratoří zabývajících se výzkumem a vývojem lithium-iontových článků a bateriových sad. Také řečenou pilotní linku na lithium-iontové články a výrobní linku na baterie. Nio si proto pronajme místní průmyslovou budovu o rozloze více než 22 000 m2.

Zpráva naznačuje, že laboratoře budou zkoumat výkon nabíjení a vybíjení. Dále výkon v různých teplotách a bezpečnostní výkon lithium-iontových článků za různých fyzikálních experimentálních podmínek (teplota, napětí, vlhkost atd.). 

Nio akcie zalistovány na burze v Singapuru

Singapurská burza je světově známá. Hlavně z různých filmů a knižních příběhů odehrávajících se v 80. a 90. letech. Singapur byl totiž vůbec nejbohatší region v Asii. Takové asijské Švýcarsko. Každopádně akcie Nio byly na tuto burzu zalistovány. Jedná se tak o první automobilovou společnost kotovanou na třech burzách a první čínskou společnost kotovanou v New Yorku, Hong Kongu a Singapuru. Nio akcie jsou obchodovány pod tickerem „NIO“ ve velikosti lotu 10 akcií. Čili jsou cenné papíry kotované na singapurské burze plně zastupitelné s ADS kotovanými na NYSE.

Fundamentální analýza Nio akcie (NIO)

Nio akcie zaznamenaly za první kvartál letošního roku obrat 1,56 miliardy USD. To znamená mezikvartálně velmi mírný růst o 0,81 %. Leč meziročně je to vzestup přes 29 %. Na přiloženém grafu ale vidíme, že co se relativních čísel týká, panuje zde klesající tendence. Přesto se ale jedná o vůbec nejlepší čtvrtletí za existenci firmy. Alespoň z pohledu obratu.

Provozní ztráta činí 367 milionů USD. Což není překvapující, protože byznys Nio ještě není rentabilní. Mezikvartálně se proto situace o pár procentních bodů zlepšila. Čistá ztráta dosahuje 287,5 milionů USD. Hrubá marže je za první kvartál 14,6 %. Provozní a čistá marže je v záporných číslech.

Kvartální výnosy Nio akcie
Kvartální výnosy Nio akcie od konce roku 2019 do 2022. Zdroj: macrotrends.net (14. 6. 2022)

Zisk na akcii (EPS) je -0,18 bodů. Ukazatel P/E nemá smysl kalkulovat, když Nio není rentabilní. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je téměř -25 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je -17,6 %.

Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) činí 1,93 bodů a ukazatel běžné likvidity (current ratio) dělá 2 body. Obojí je přijatelné, protože víme, že společnost Nio je schopna okamžitě zaplatit své závazky, které jsou v dohledné době splatné.

Nio má ve své ve své rozvaze hotovost čítající 3,13 miliardy USD. V krátkodobých investicích drží aktiva za 5,28 miliardy USD. Což dohromady dělá 8,41 miliardy ve velmi likvidních aktivech.

Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 0,59 bodů a poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovému kapitálu dělá 0,16 bodů. Oba ukazatele jsou proto na přijatelných hodnotách.

Nio má celková aktiva v hodnotě 13,75 miliardy USD. Celkové závazky dosahují 7,84 miliardy USD. Tudíž vlastní kapitál čítá 5,91 miliardy USD. Vlastní kapitál i víceméně soustavně roste. Celkový dluh je 3,48 miliardy USD.

Technická analýza Nio akcie (NIO)

Akcie Nio dosti závratně stoupaly na ceně až do začátku roku 2021, kdy se kurz vyšplhal až na 67 USD. Od té doby ovšem cena akcie Nio soustavně klesá. Respektive zde probíhá medvědí trend, který je přerušován většinou velmi krátkými pohyby do proti trendu. Od historického maxima na 67 USD až po tržní lokální dno na 12 USD klesla hodnota Nio akcie o cca 82 %.

Týdenní graf Nio akcie
Týdenní graf Nio akcie od konce roku 2019 do června 2022. Zdroj: Lynx Basic (14. 6. 2022)

Kolem 12 USD tedy Nio akcie našly svůj spolehlivější support, který se daří bránit i navzdory okolnostem. Prakticky celý americký trh pokračuje v strmém poklesu. Nicméně Nio se překvapivě drží. Je třeba si uvědomit, že leckteré akciové tituly mají své největší poklesy dávno za sebou. Nio klesá už skoro rok a půl v kuse a za tu dobu ztratilo 82 % ze svého historického maxima. Nabídka na trhu není logicky nekonečná. Časem se vyčerpá.

V současnosti kurz Nio akcie konsoliduje pod S/R levelem 20 USD. Jestli se povede průraz, určitě je možná cenová expanze po následující S/R level na 25 USD. Jestli se v budoucnu podaří medvědům prolomit S/R level 12 USD, je pak vysoce pravděpodobné, že se dostaneme na hlubší S/R level na 6 USD. Vycházím primárně z makroekonomických okolností, které momentálně panují.

Závěrem

Akcie Nio mají dle mého nejspíš nejhorší cenové pády za sebou. Respektive se z trhu odlilo hodně kapitálu ze strany investorů, kteří byznysu této firmy příliš nevěřili. A jakmile se trh od těchto investorů pročistí, nastoupí „silné ruce“, které nízké ceny začnou postupně vykupovat. Čím níž cena půjde, tím více silných rukou budou nakupovat. A čím více akcií Nio budou držet silné ruce, tím dříve se pokles ceny zastaví. Je to neustále opakující se cyklus, který moc hezky popsala burzovní legenda André Kostolany. 

Obchodování s akciemi Nio prostřednictvím LYNX

Ať už jste intradenní obchodník nebo dlouhodobý investor, můžete využít vynikající nabídky společnosti LYNX, protože vám za příznivé poplatky umožníme obchodovat s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou například akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Díky LYNX můžete obchodovat v reálném čase prostřednictvím profesionálních obchodních platforem.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

Online broker LYNX

Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart