Akcie Netflix zaznamenaly významný propad na burze poté, co společnost ohlásila své kvartální výsledky. Analytici léta varovali před klesajícím růstem odběratelů Netflixu a stále silnější konkurencí. A obavy se opravdu naplnily. Netflix poprvé za 10 let ztratil předplatitele a cena akcie Netflix na to zareagovala poklesem o 35 %.

Jak si vedou Netflix akcie a jaké kroky společnost chystá, aby se jí podařilo zvrátit klesající počet odběratelů a zlepšit výsledky? Přistoupí Netflix na reklamy ve svých pořadech a omezí sdílení přístupových hesel? To vše se dozvíte v tomto článku.

Na klesající počet uživatelů zareagovaly Netflix akcie propadem o 35 %

Netflix oznámil své hospodářské výsledky za první čtvrtletí roku 2022. Tato streamovací služba ztratila 200 000 předplatitelů. To bylo samo o sobě velmi negativní zprávou. Ke ztrátě odběratelů totiž došlo poprvé za více než 10 let.

Pokles v letošním roce byl částečně způsoben rozhodnutím Netflixu stáhnout se z Ruska na protest proti válce na Ukrajině, což vedlo ke ztrátě 700 000 předplatitelů. Společnost ztratila 600 000 předplatitelů ve Spojených státech a Kanadě. To se přičítá především poslednímu zvýšení cen. Jediným regionem, který vykázal růst, byla Asie, kde přibylo předplatitelů v Japonsku, Indii a na Filipínách.

V roce 2021 získal Netflix 18,2 milionu předplatitelů. Šlo o nejslabší roční růst od roku 2016. V roce 2020 přitom firma zaznamenala nárůst uživatelů o 36 milionů. To se ale připisuje zejména pandemii koronaviru a lockdownům.

Netflix má ale s více než 221 miliony zákazníky stále největší základnu předplatitelů ze všech streamovacích služeb. Prognóza společnosti však naznačuje, že zpomalující se růst bude v dohledné době pravděpodobně pokračovat.

Netflix navíc počítal s tím, že naopak předplatitele v daném čtvrtletí získá. Hovořilo se dokonce o 2,5 milionech nových odběratelů. Nyní však ale Netflix upozorňuje na to, že v příštím čtvrtletí může dojít ke ztrátě dokonce až 2 milionů předplatitelů.

Jakmile se tuto negativní informaci investoři dozvěděli, došlo k poklesu ceny akcie Netflix. Ty ve středu 20. 4. 2022 ztratily jen v premarketu více než 25 % své hodnoty. Celkově tak došlo až k 62% poklesu od vrcholu od listopadu 2021. Za celý den pak ve středu došlo k poklesu ceny akcie NFLX zhruba o 35 %.

Akcie Netflix (NFLX): Čtvrtletní výsledky

Tržby Netflixu dosáhly výše 7,87 miliard USD. Ve srovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku to byl růst o 9,8 %. Provozní zisk dosáhl 1,97 miliardy USD. Čistý zisk činí 1,6 miliardy USD a volný peněžní tok je ve výši 802 milionů USD.

Týdenní cenový graf akcie Netflix
Týdenní cenový graf akcie NFLX od června 2017 do dubna 2022 Zdroj: Trader Workstation (21. 4. 2022)

Jak je z grafu patrné, cena Netflix akcie zareagovala na čerstvé údaje silným poklesem. Je třeba ale zdůraznit, že pokles NFLX započal již koncem roku 2021. Rostoucí trend byl tehdy ukončen. Cena v listopadu 2021 dosáhla svého historického maxima na úrovni kolem 700 USD. A od té doby začal prudký pokles.

Akcie Netflix: Konkurence na poli streamovacích služeb sílí

V dopise akcionářům Netflix přičítal úbytek předplatitelů řadě faktorů. Mezi hlavní problémy společnost zmínila zpomalení zavádění širokopásmového připojení a snížení prodeje chytrých televizorů s přístupem k internetu. Zmínila také rostoucí inflaci a omezení služeb v Rusku v důsledku války na Ukrajině.

Problémem je také rostoucí konkurence v sektoru streamovacích služeb. Po léta byl Netflix považován v této oblasti za průkopníka. Jeho vzestup však přiměl velká hollywoodská studia k přijetí podobné streamovací strategie. Na trhu se objevily společnosti jako Disney+ a HBO Max s vlastními atraktivními službami.

Podíl Netflix a streamovacích služeb na sledovanosti v USA
Podíl Netflixu na celkové sledovanosti streamovacích služeb v USA za květen 2021 a únor 2022. Zdroj:LinkedIn (21. 4. 2022)

Ze srovnání v grafu je patrné, že čas, který lidé tráví v USA u streamovacích služeb, mírně roste. Netflix si drží podíl 6,4 %. V únoru roku 2022 navíc odběratelé na Netflixu trávili více času sledováním pořadů, než v květnu 2021. Patrný je ale také nárůst podílu u konkurence.

Na rozdíl od Netflixu ale konkurence často nabízí různé produkty. Služby jsou často diverzifikované napříč různými odvětvími. Například společnost Disney vlastní zábavní parky a kina. Nabízí produkty, které přímo nesouvisí se streamovacími službami. Aby Netflix mohl diverzifikovat své příjmy, bude se dle některých analytiků muset vydat podobným směrem.

Netflix se chystá zakročit proti sdílení přístupových hesel

Netflix uvedl, že sdílené heslo používá více než 100 milionů domácností po celém světě, z toho více než 30 milionů v USA a Kanadě. Společnost ve svém čtvrtletním dopise akcionářům přiznala, že záměrně umožnila velkorysé sdílení hesel mimo domov, protože to pomáhalo získat nové uživatele. Ale vzhledem k sílící konkurenci na poli streamovacích služeb se společnost rozhodla, že sdílení přístupového hesla bude zpoplatněno.

Spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings ještě v roce 2016 tvrdil, že sdílení přístupových hesel je trend, se kterým se firma musí naučit žít. Navíc neviděl důvod, proč by rodinní příslušníci své přístupové údaje nemohli mezi sebou sdílet. Zejména, když se společnosti i tak dařilo. Netflix si tím také budoval image společnosti, která je přátelská a shovívavá k potřebám svých uživatelů.

Začátkem letošního roku začala společnost Netflix testovat různé způsoby omezení sdílení hesel v Chile, Kostarice a Peru. Model, který v těchto zemích zavedla, by se tak mohl rozšířit na další země a za sdílení přístupového hesla by se muselo platit. Globální změny by mohly přijít již v roce 2023.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie a ETF?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií a vybraného ETF.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Ikona LYNX newsletteru Breakout Trader

Netflix investuje do zlepšení svých služeb. Zavede placenou reklamu?

Netflix plánuje znovu utrácet peníze, aby podpořil růst. Za tímto účelem bude společnost pracovat na zlepšení svých služeb. Důraz bude nadále kladen na kvalitu a poskytování exkluzivního obsahu, aby obstál v konkurenci.

Zavedení tlačítka s „dvojitým palcem“ nahoru dává možnost uživatelům upozornit na obsah, který je opravdu zaujal. To by mělo pomoci k lepšímu personalizovanému obsahu a cílení. Společnost také uvedla, že velká část jejího budoucího růstu bude pocházet z oblastí mimo Spojené státy. Tři z jejích šesti nejoblíbenějších televizních pořadů jsou všechny neanglické. Na podporu těchto aktivit Netflix buduje své mezinárodní produkční kapacity. Nyní produkuje filmy a televizní pořady ve více než 50 zemích.

Reed Hastings oznámil, že společnost zvažuje i nižší předplatné pro uživatele, kterým nebude vadit reklama. Zavedení reklam je tak pro Netflix jeden z dalších možných kroků. Společnost se chystá více prorazit i v herním průmyslu. V této souvislosti se připravuje nový animovaný pořad a mobilní hra inspirovaná populární karetní hrou Exploding Kittens.

Co je Netflix?

Netflix je americký poskytovatel technologických a mediálních služeb a produkční společnost se sídlem v Los Gatos v Kalifornii. Hlavním předmětem podnikání společnosti je její předplacená streamingová služba, která nabízí online streaming databáze filmů a televizních seriálů, včetně filmů tvořených vlastní produkcí (tzv. originální obsah).

V dubnu 2020, měl Netflix přes 193 miliónů placených předplatných celosvětově, včetně 73 miliónu ve Spojených státech. Společnost je členem asociace Motion Picture Association (MPA) a společnost produkuje a distribuuje obsah do zemí téměř po celém světě. Společnost má své pobočky ve Francii, Spojených státech, Velké Británii, Brazílii, Nizozemsku, Indii, Japonsku a Jižní Koreji.

Obsah Netflixu se liší podle dané oblasti. Pořady lze stáhnout do mobilního zařízení iOS nebo Android nebo do aplikace Windows 10. Stažený obsah lze tedy sledovat i na cestách a bez připojení k internetu.

Historie Netflix

Netflix byl vytvořen 29. srpna 1997 ve Scotts Valley v Kalifornii Marcem Randolphem a Reedem Hastingsem. V té době si lidé mohli u Netflixu půjčovat DVD na dobu neurčitou a vrátit je poštou. Jakmile bylo DVD vráceno, Netflix poslal další DVD ze seznamu vyhrazených filmů. Počet disků DVD, které by někdo mohl vlastnit současně, závisel na typu předplatného. V roce 2010 Netflix přešel na streamování videa přes internet.

Další tehdejší populární obchod s videem s názvem Blockbuster měl několik možností uzavřít partnerství s Netflix v hodnotě 50 milionů USD a ucházel se i o akvizici Netflix. K tomu však nikdy nedošlo a tato společnost následně v roce 2010 zkrachovala, protože nedržela krok s vývojem v odvětví. Netflix se stal dominantním hráčem a dokázal reagovat na správné trendy.

Společnost Netflix byla v roce 2002 zveřejněna za cenu 15 USD za akcii a v roce 2003 měla pouze 1,5 milionu odběratelů. V době, kdy Netflix začal se streamováním filmů, se jednalo o novinku. Netflixu se podařilo uzavřít výhodné obchody s několika ateliéry, které toto partnerství považovaly za zvláštní příjem a nikoli za konkurenci.

V roce 2011 byla společnost Netflix a její přenos dat zodpovědný za většinu provozu celosvětového internetu. Důvodem je, že filmy Netflix vyžadují velkou rychlost připojení k internetu a spotřebovávají velký objem dat. V roce 2011 se společnost Netflix také rozšířila do zahraničí. Nejprve do Kanady a později do Střední a Jižní Ameriky. Netflix přišel v roce 2012 také do Velké Británie.

V roce 2011 společnost Netflix také začala produkovat svůj vlastní obsah. House of Cards byl jedním z prvních velkých úspěchů. Netflix překonal HBO a produkce prvních dvou řad seriálu stála Netflix neuvěřitelných 100 milionů USD. Netflix tím vstoupil do přímé soutěže s velkými produkčními ateliéry.
V roce 2015 došlo ke splitu akcie Netflix a stávající akcionáři obdrželi 7 nových akcií za každou akcii, kterou doposud vlastnili.

Obchodujte akcie Netflix prostřednictvím LYNX

Ať už jste intradenní obchodník nebo dlouhodobý investor, můžete využít vynikající nabídky společnosti LYNX, protože vám za příznivé poplatky umožníme obchodovat s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou například akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Díky LYNX můžete obchodovat v reálném čase prostřednictvím profesionálních obchodních platforem.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

Další použité zdroje:

BLEKEMOLEN, J. Aandeel Netflix stort in na kwartaalcijfers: abonnees lopen weg. LYNX [online]. Vydáno 20. 4. 2022 [cit. 21. 4. 2022]. Dostupné na: https://www.lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/aandeel-netflix/#koers-aandeel-netflix-ingestort

Online broker LYNX

Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart