Investiční příležitost v námořní přepravě LNG – 1.díl

Finanční krize, která začala před deseti lety, přinesla kromě jiného i jednu nečekanou věc – nastartovala změnu ve spotřebě energií. Své pozice začala vyklízet ropa a uhlí ve prospěch obnovitelných či zelenějších energií.

Jednou z hlavních příčin je tlak obyvatel bohatnoucích asijských zemí na čistotu ovzduší a ekologii obecně. Už nechtějí, aby byl hospodářský růst vyvažován zhoršujícím se životním prostředím. Tento tlak je nejvýraznější v Indii a Číně a donutil místní vlády jednat. Jiná situace je u Japonska, které bylo nuceno (dočasně) zvýšit spotřebu zemního plynu po jaderné havárii ve Fukušimě.

Ve stejné době umožnila rostoucí cena ropy rozjezd těžby v USA. Na cenu ropy byla až donedávna navázána cena jiné komodity – zemního plynu. A právě díky tomu se začalo rozvíjet i odvětví, kterému se dnes budeme věnovat – těžba a přeprava zemního plynu.

LNG - Investiční příležitost v námořní přepravě

Přeprava zemního plynu

Zemní plyn je využíván již dlouho, problémem je ale jeho přeprava. Tedy pokud chybí pevná infrastruktura – plynovod. Jak dostat palivo přes oceán, kde je o něj zájem? Odpovědí je: zkapalnění. Proces, při kterém je plyn zchlazen na teplotu -163 °C, což vede nejen ke změně skupenství, ale zároveň i snížení objemu o 600 %.

To umožní jeho přepravu po moři podobně jako u ropy. Technologie zkapalnění je využívána pro lodní dopravu plynu už od roku 1959. Pravý rozmach ale nastal v první vlně až mezi lety 2011 a 2015, vlna druhá začala americkou břidličnou revolucí v roce následujícím a vyvrcholí kolem roku 2020.

V roce 2017 světový obchod s LNG (z anglického „Liquefied Natural Gas“, odtud používaná zkratka pro zemní plyn ve zkapalnělé formě jako LNG) dosáhl 293,1 milionu tun, což znamenalo 12% nárůst oproti roku 2016. Světová kapacita zkapalňovacích jednotek v polovině uplynulého roku dosáhla 369 MTPA (milion tun ročně), v letech 2018-23 naroste o dalších 112 MTPA, z nichž polovina bude v USA. Celkové číslo připravovaných projektů je ale výrazně vyšší: 875 MTPA.

Exportéři a importéři zemního plynu

S tím souvisí i pravděpodobná změna pořadí největších exportérů v příštím roce. Na prvních dvou místech budou střídavě Katar a Austrálie, zatímco USA se skokem dostanou na místo třetí. Jen v roce příštím dojde ke zprovoznění dalších pěti zkapalňovacích linek: Corpus Christi 2 společnosti Cheniere (ticker LNG), nebo privátními společnostmi vlastněných terminálů Freeport 1 a Cameron 2. Rusko se na exportu formou LNG podílí zhruba 7 %, ale i jeho pozice se zvyšuje díky zprovoznění a růstu arktického terminálu Jamal.

US LNG exporty

Největšími importéry LNG jsou Čína, Japonsko, Jižní Korea a Indie, roste ale i podíl Jižní Ameriky a Evropy.

Námořní přepravě LNG se věnují tři velké skupiny: 1) samotní těžaři 2) soukromé (rodinné) společnosti, převážně řecké 3) společnosti kótované na burze.

Do první skupiny se řadí exportéři, kteří se těžbě věnují od začátku – jmenovat můžeme katarský QatarGas/Nakilat nebo Shell (RDS A/RDS B). Hlavně Katařané vsadili na vlastní flotu, která u Natklatu čítá 65 LNG tankerů včetně 14 obřích LNG tankerů kategorie QatarMax s kapacitou 266 000 m³ plynu. To ji činí největší na světě.

Shell provozuje celkem 40 LNG tankerů a řadu dalších má v dlouhodobém pronájmu. Světová flota dosahuje 499 LNG tankerů, 100 nových je objednáno, dodány budou v následujících třech letech.

Propočty ukazují, že k dopravě 1 milionu m³ LNG je potřeba dle vzdálenosti 1,4-1,7 lodě. To znamená, že jen plánované americké zkapalňovací jednotky vyvolaly potřebu 156 nových lodí.

LNG tanker

LNG tanker

Společnosti, které se zabývají LNG

V tomto článku se budeme věnovat společnostem kótovaným na amerických burzách. Je zde k mání nejširší nabídka titulů s plným spektrem investičních nástrojů včetně opcí a možných short obchodů a navíc jde o trh, který poskytuje investorům nejlepší informace a ochranu. Vývoj odvětví umožňují sledovat naše týdenní UP indexy námořní přepravy LNG: UP index Total Return (k ceně připočítány obdržené dividendy), UP cenový index a UP index objemu.

UP indexy

Lodě přepravující LNG

Jak je na grafu vidět, důležitou součástí tohoto odvětví jsou dividendové výnosy. Proč? Cena jednoho nového tankeru dosahuje v současnosti 188 milionů USD. To je sice méně než v uplynulých letech, přesto jde o velkou investici. Všechny přepravní společnosti tak využívají dvou faktů:

1) životnost lodi se současným moderním pohonem (DFDE, TFDE, ME-GI, XDF) je třicet let

2) levnějšího financování přes burzu spojených s daňovými důvody a zakládají proto na burze kótovaná partnerství MLP (Master Limited Partnership – poznají se podle „LP“ v názvu), kam zakontraktované lodě vloží a jako tzv.

Hlavní sponzor se stará o jeho správu a provoz. Na burze se obchoduje s podíly pro limitované partnery – MLP nevydává akcie, ale podíly („units“), které mají samostatný ticker. V menším počtu jsou k mání i klasické akcie přepravních společností. Všechny probereme v pokračování tohoto článku.

LYNX TIP: O tom, jak fungují akcie blíž, se můžete dočíst v našem akciovém průvodci.

Lodě přepravující LNG generují zajímavé výnosy, které se udávají na denní bázi. Kdo by chtěl vědět více informací o této problematice, nalezne je na mém webu UP-forum.cz nebo na mém blogu a článcích na Seeking Alpha. Zde se spokojíme s informací, že v současné době díky zvýšené poptávce po přepravě roste denní cena pronájmu lodí (z 50 tisíc USD na 160 tisíc USD), zároveň se ale snižuje délka lodních kontraktů z let na měsíce.

Prelude a LNG tanker

Co se s obdrženými penězi stane? Jsou po odečtení nákladů povinně rozděleny mezi podílníky formou distribučního podílu (obdoba dividend) a to na v USA obvyklé čtvrtletní bázi.

Růst odvětví resp. poptávky po LNG samozřejmě vyvolal i technologický rozvoj. Již v roce 2001 byla dána do provozu první plovoucí regasifikační stanice (FSRU), dnes jich je 24 a mají celkovou kapacitu 84 MTPA. V roce 2008 byla dána do provozu první jednotka FSRU, která vznikla přestavbou starého LNG tankeru.

Důvodem je samozřejmě ekonomika. Zatímco nová FSRU stojí cca 250 milionů dolarů, přestavba vysloužilce vyjde o 70 milionů levněji. Vzhledem k tomu, že kontrakty na FSRU jsou stále několikaleté a loď je zakotvena u pobřeží, je tato „recyklace“ vhodná.

Větším oříškem je vměstnat na loď zkapalňovací zařízení, ale i to se povedlo. První plovoucí zkapalňovací jednotka (FLNG) malajského Petronasu zahájila činnost v dubnu 2017. koncem stejného roku se přidaly i Hilly Episeyo (majitel Golar LNG) a Prelude (Shell). Hilly Episeyo ale drží možná ještě důležitější primát, protože jde o první přestavbu LNG tankeru na FLNG.

Je to výkon obdivuhodný, protože Prelude s rozměry 488x74x105 metrů a kapacitou 3,4 MTPA stála 3 miliardy USD, zatímco Hilli s kapacitou 2,4 MTPA a délkou 294 stála 684 milionů USD. V současné době probíhají přestavby dalšího tankeru a chystá se i druhá generace. Jak Hilli Episeyo, tak Prelude jsou už v provozu, jedna u Kamerunu a druhá u západního pobřeží Austrálie.

Preferenční akcie a bondy

Kromě investování do akcií a podílů nabízí trh v USA i investování do preferenčních akcií a bondů, čehož společnosti přepravující LNG také využívají. Preferenční akcie jsou mixem mezi akciemi a bondy. Mají přednostní právo k výplatě dividend a pokud jsou typu „cumulative“, tak dokonce vydavatel nesmí vyplatit své dividendy dříve než uspokojí všechny nároky těchto preferenčních akcií.

Všechny se vypisují s předem stanoveným výnosem, byť ho jako dividendu musí pokaždé schválit představenstvo emitenta – může se stát, že ve výjimečných případech bude dividenda nulová.

U kumulativního typu ale musí dojít k vyplacení všech dividend při splatnosti. Životnost preferenčních akcií je totiž předem stanovena, během této doby cena fluktuuje a lze s nimi obchodovat, byť volatilita je výrazně nižší než u běžných akcií. I zde je výplata dividend zpravidla čtvrtletní.

Tolik tedy úvod do ekonomiky námořní přepravy LNG a v dalším pokračování si už probereme jednotlivé přepravce a jejich akcie, podíly i preferenční akcie.

Vypracoval nezávislý investor Tomáš Novotný (UP forum s.r.o.), 13. 2. 2019

Jak investovat do akcií ze sektoru námořní přepravy LNG?

S LYNX máte příležitost obchodovat akcie jednoduše a v prostředí nejpokročilejších platforem. Naše platformy disponují profesionálními obchodními nástroji. Navíc získáte přístup na trhy po celém světě. Více o obchodování akcií se dočtěte v průvodci pro obchodování akcií u LYNX.

Investiční produkty
Tomáš Novotný

Tomáš Novotný

Více:
LNG
Začněte využívat mnoha výhod LYNX

LYNX má mnoho výhod pro každého – přesvědčte se o tom v informačním balíčku.

Information package image
Informační balíček je zasílán zdarma a obsahuje:
  • Brožuru s podrobnými informacemi
  • Formulář k otevření účtu
  • Přehled tarifů
  • Navíc zdarma investiční e-book 11 super strategií největších investičních guru
Contact icon Zavolejte nám zdarma
800 877 877
Contact icon Napište nám na
info@lynxbroker.cz
Contact icon Spojte se s námi na
CHAT
Contact icon Pište nám na WhatsApp
735 00 08 05