Investiční příležitost v námořní přepravě LNG – 1.díl

Finanční krize, která začala před deseti lety, přinesla kromě jiného i jednu nečekanou věc – nastartovala změnu ve spotřebě energií. Své pozice začala vyklízet ropa a uhlí ve prospěch obnovitelných či zelenějších energií.

Jednou z hlavních příčin je tlak obyvatel bohatnoucích asijských zemí na čistotu ovzduší a ekologii obecně. Už nechtějí, aby byl hospodářský růst vyvažován zhoršujícím se životním prostředím. Tento tlak je nejvýraznější v Indii a Číně a donutil místní vlády jednat. Jiná situace je u Japonska, které bylo nuceno (dočasně) zvýšit spotřebu zemního plynu po jaderné havárii ve Fukušimě.

Ve stejné době umožnila rostoucí cena ropy rozjezd těžby v USA. Na cenu ropy byla až donedávna navázána cena jiné komodity – zemního plynu. A právě díky tomu se začalo rozvíjet i odvětví, kterému se dnes budeme věnovat – těžba a přeprava zemního plynu.

LNG - Investiční příležitost v námořní přepravě

Přeprava zemního plynu

Zemní plyn je využíván již dlouho, problémem je ale jeho přeprava. Tedy pokud chybí pevná infrastruktura – plynovod. Jak dostat palivo přes oceán, kde je o něj zájem? Odpovědí je: zkapalnění. Proces, při kterém je plyn zchlazen na teplotu -163 °C, což vede nejen ke změně skupenství, ale zároveň i snížení objemu o 600 %.

To umožní jeho přepravu po moři podobně jako u ropy. Technologie zkapalnění je využívána pro lodní dopravu plynu už od roku 1959. Pravý rozmach ale nastal v první vlně až mezi lety 2011 a 2015, vlna druhá začala americkou břidličnou revolucí v roce následujícím a vyvrcholí kolem roku 2020.

V roce 2017 světový obchod s LNG (z anglického „Liquefied Natural Gas“, odtud používaná zkratka pro zemní plyn ve zkapalnělé formě jako LNG) dosáhl 293,1 milionu tun, což znamenalo 12% nárůst oproti roku 2016. Světová kapacita zkapalňovacích jednotek v polovině uplynulého roku dosáhla 369 MTPA (milion tun ročně), v letech 2018-23 naroste o dalších 112 MTPA, z nichž polovina bude v USA. Celkové číslo připravovaných projektů je ale výrazně vyšší: 875 MTPA.

Exportéři a importéři zemního plynu

S tím souvisí i pravděpodobná změna pořadí největších exportérů v příštím roce. Na prvních dvou místech budou střídavě Katar a Austrálie, zatímco USA se skokem dostanou na místo třetí. Jen v roce příštím dojde ke zprovoznění dalších pěti zkapalňovacích linek: Corpus Christi 2 společnosti Cheniere (ticker LNG), nebo privátními společnostmi vlastněných terminálů Freeport 1 a Cameron 2. Rusko se na exportu formou LNG podílí zhruba 7 %, ale i jeho pozice se zvyšuje díky zprovoznění a růstu arktického terminálu Jamal.

US LNG exporty

Největšími importéry LNG jsou Čína, Japonsko, Jižní Korea a Indie, roste ale i podíl Jižní Ameriky a Evropy.

Námořní přepravě LNG se věnují tři velké skupiny: 1) samotní těžaři 2) soukromé (rodinné) společnosti, převážně řecké 3) společnosti kótované na burze.

Do první skupiny se řadí exportéři, kteří se těžbě věnují od začátku – jmenovat můžeme katarský QatarGas/Nakilat nebo Shell (RDS A/RDS B). Hlavně Katařané vsadili na vlastní flotu, která u Natklatu čítá 65 LNG tankerů včetně 14 obřích LNG tankerů kategorie QatarMax s kapacitou 266 000 m³ plynu. To ji činí největší na světě.

Shell provozuje celkem 40 LNG tankerů a řadu dalších má v dlouhodobém pronájmu. Světová flota dosahuje 499 LNG tankerů, 100 nových je objednáno, dodány budou v následujících třech letech.

Propočty ukazují, že k dopravě 1 milionu m³ LNG je potřeba dle vzdálenosti 1,4-1,7 lodě. To znamená, že jen plánované americké zkapalňovací jednotky vyvolaly potřebu 156 nových lodí.

LNG tanker

LNG tanker

Společnosti, které se zabývají LNG

V tomto článku se budeme věnovat společnostem kótovaným na amerických burzách. Je zde k mání nejširší nabídka titulů s plným spektrem investičních nástrojů včetně opcí a možných short obchodů a navíc jde o trh, který poskytuje investorům nejlepší informace a ochranu. Vývoj odvětví umožňují sledovat naše týdenní UP indexy námořní přepravy LNG: UP index Total Return (k ceně připočítány obdržené dividendy), UP cenový index a UP index objemu.

UP indexy

Lodě přepravující LNG

Jak je na grafu vidět, důležitou součástí tohoto odvětví jsou dividendové výnosy. Proč? Cena jednoho nového tankeru dosahuje v současnosti 188 milionů USD. To je sice méně než v uplynulých letech, přesto jde o velkou investici. Všechny přepravní společnosti tak využívají dvou faktů:

1) životnost lodi se současným moderním pohonem (DFDE, TFDE, ME-GI, XDF) je třicet let

2) levnějšího financování přes burzu spojených s daňovými důvody a zakládají proto na burze kótovaná partnerství MLP (Master Limited Partnership – poznají se podle „LP“ v názvu), kam zakontraktované lodě vloží a jako tzv.

Hlavní sponzor se stará o jeho správu a provoz. Na burze se obchoduje s podíly pro limitované partnery – MLP nevydává akcie, ale podíly („units“), které mají samostatný ticker. V menším počtu jsou k mání i klasické akcie přepravních společností. Všechny probereme v pokračování tohoto článku.

LYNX TIP: O tom, jak fungují akcie blíž, se můžete dočíst v našem akciovém průvodci.

Lodě přepravující LNG generují zajímavé výnosy, které se udávají na denní bázi. Kdo by chtěl vědět více informací o této problematice, nalezne je na mém webu UP-forum.cz nebo na mém blogu a článcích na Seeking Alpha. Zde se spokojíme s informací, že v současné době díky zvýšené poptávce po přepravě roste denní cena pronájmu lodí (z 50 tisíc USD na 160 tisíc USD), zároveň se ale snižuje délka lodních kontraktů z let na měsíce.

Prelude a LNG tanker

Co se s obdrženými penězi stane? Jsou po odečtení nákladů povinně rozděleny mezi podílníky formou distribučního podílu (obdoba dividend) a to na v USA obvyklé čtvrtletní bázi.

Růst odvětví resp. poptávky po LNG samozřejmě vyvolal i technologický rozvoj. Již v roce 2001 byla dána do provozu první plovoucí regasifikační stanice (FSRU), dnes jich je 24 a mají celkovou kapacitu 84 MTPA. V roce 2008 byla dána do provozu první jednotka FSRU, která vznikla přestavbou starého LNG tankeru.

Důvodem je samozřejmě ekonomika. Zatímco nová FSRU stojí cca 250 milionů dolarů, přestavba vysloužilce vyjde o 70 milionů levněji. Vzhledem k tomu, že kontrakty na FSRU jsou stále několikaleté a loď je zakotvena u pobřeží, je tato „recyklace“ vhodná.

Větším oříškem je vměstnat na loď zkapalňovací zařízení, ale i to se povedlo. První plovoucí zkapalňovací jednotka (FLNG) malajského Petronasu zahájila činnost v dubnu 2017. koncem stejného roku se přidaly i Hilly Episeyo (majitel Golar LNG) a Prelude (Shell). Hilly Episeyo ale drží možná ještě důležitější primát, protože jde o první přestavbu LNG tankeru na FLNG.

Je to výkon obdivuhodný, protože Prelude s rozměry 488x74x105 metrů a kapacitou 3,4 MTPA stála 3 miliardy USD, zatímco Hilli s kapacitou 2,4 MTPA a délkou 294 stála 684 milionů USD. V současné době probíhají přestavby dalšího tankeru a chystá se i druhá generace. Jak Hilli Episeyo, tak Prelude jsou už v provozu, jedna u Kamerunu a druhá u západního pobřeží Austrálie.

Preferenční akcie a bondy

Kromě investování do akcií a podílů nabízí trh v USA i investování do preferenčních akcií a bondů, čehož společnosti přepravující LNG také využívají. Preferenční akcie jsou mixem mezi akciemi a bondy. Mají přednostní právo k výplatě dividend a pokud jsou typu „cumulative“, tak dokonce vydavatel nesmí vyplatit své dividendy dříve než uspokojí všechny nároky těchto preferenčních akcií.

Všechny se vypisují s předem stanoveným výnosem, byť ho jako dividendu musí pokaždé schválit představenstvo emitenta – může se stát, že ve výjimečných případech bude dividenda nulová.

U kumulativního typu ale musí dojít k vyplacení všech dividend při splatnosti. Životnost preferenčních akcií je totiž předem stanovena, během této doby cena fluktuuje a lze s nimi obchodovat, byť volatilita je výrazně nižší než u běžných akcií. I zde je výplata dividend zpravidla čtvrtletní.

Tolik tedy úvod do ekonomiky námořní přepravy LNG a v dalším pokračování si už probereme jednotlivé přepravce a jejich akcie, podíly i preferenční akcie.

Vypracoval nezávislý investor Tomáš Novotný (UP forum s.r.o.), 13. 2. 2019

Jak investovat do akcií ze sektoru námořní přepravy LNG?

S LYNX máte příležitost obchodovat akcie jednoduše a v prostředí nejpokročilejších platforem. Naše platformy disponují profesionálními obchodními nástroji. Navíc získáte přístup na trhy po celém světě. Více o obchodování akcií se dočtěte v průvodci pro obchodování akcií u LYNX.

Investiční produkty
Tomáš Novotný

Tomáš Novotný

Více:
LNG
Začněte využívat mnoha výhod LYNX

LYNX má mnoho výhod pro každého – přesvědčte se o tom v informačním balíčku.

Information package image
Informační balíček je zasílán zdarma a obsahuje:
  • Brožuru s podrobnými informacemi
  • Formulář k otevření účtu
  • Přehled tarifů
  • Navíc zdarma investiční e-book 11 super strategií největších investičních guru
Contact icon Zavolejte nám zdarma
800 877 877
Contact icon Napište nám na
info@lynxbroker.cz
Contact icon Spojte se s námi na
CHAT
Contact icon Pište nám na WhatsApp
735 00 08 05
  [E-book ZDARMA] 11 strategií investičních guru

Jak vybírají své akcie nejúspěšnější investoři na Wall Street? Kniha 11 Super strategií největších investičních guru Vám ukáže, jak si sestavit akciové portfolio podle těch nejlepších investorů na světě.

Vyplněním svých údajů a kliknutím na tlačítko výše souhlasíte, že LYNX uloží tyto data a může Vás kontaktovat e-mailem nebo telefonicky kvůli marketingovým účelům. Telefonická komunikace může být nahrávána z důvodů zkvalitňování našich služeb. Souhlasíte se zpracováním vašich údajů dle Prohlášení o ochraně osobních údajů. Odhlásit se můžete kdykoliv na marketing@lynxbroker.cz.
×