Investice do vodíku: Nejlepší vodíkové akcie pro rok 2022
Investice do vodíku a vodíkové akcie se těšily mezi investory velké oblibě. Až do začátku roku 2021, kdy po silném vzestupu přišel u mnoha těchto akcií prudký pokles. Některé ztratily 66 % až 90 % své hodnoty. Pohon na vodík se přitomm jeví jako atraktivní alternativa k bateriovým elektromobilům.

Investice do vodíkových akcií tak může být stále zajímavá pro investory, kteří věří v udržitelnou budoucnost. V tomto článku si představíme 4 akcie vodíku. Pokud hledáte brokera pro obchodování s akciemi, klikněte zde.

Investice do vodíku

Většina společností v tomto odvětví je stále ve fázi budování nebo výzkumu a nese ztráty kvůli vysokým nákladům na výzkum a vývoj. Z dlouhodobého hlediska by se však tyto náklady snad měly vrátit. Zejména odvětví těžké železniční, nákladní, námořní a průmyslové dopravy nabízejí v nadcházejících letech miliardový potenciál pro technologie palivových článků.

Podle společnosti Markets and Markets se očekává, že celosvětový trh s palivovými články vzroste z 2,9 miliardy USD v roce 2022 na 9,1 miliardy USD v roce 2027. Očekává se, že velká část růstu bude pocházet z automobilového sektoru. Potenciál pro využití technologií a palivových článků se ale nachází také v oblasti těžké dopravy, lodní dopravy a v průmyslu.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Investice do vodíku: Trh s automobily na vodík roste v Asii rychle

Ve východní Asii jsou s vodíkem napřed. Například v Japonsku by se do roku 2025 měl počet tankovacích stanic zvýšit na 320 a do konce tohoto století by mělo být v zemi k dispozici 1000 stanic. Japonská Toyota je také jedním z největších výrobců vodíkových automobilů. Na silnicích již jezdí více než 10 000 vozů Toyota Mirai na vodíkový pohon.

Zajímavý vývoj probíhá také v Jižní Koreji. Tamní vláda chce do roku 2040 1200 vodíkových čerpacích stanic. Na realizaci těchto plánů vláda vynakládá miliardy. Vodík je vedlejším produktem některých velkých jihokorejských průmyslových továren, z nichž lze nyní téměř 2 miliony tun ročně využít pro palivové články. Jihokorejská automobilka Hyundai plánuje do roku 2030 postupně vyrábět až 700 000 vozidel na vodík.

Vodíkové akcie: Aktuální přehled a vývoj cen

V níže uvedené tabulce najdete seznam deseti akcií vodíku a jejich aktuální vývoj ceny. Níže si představíme 4 z nich.

Loading ...
Název společnosti Symbol Měna Tržní kapitalizace (v mld. USD) Zavírací cena předchozího dne Den Týd. Půl roku 1 rok
PowerCell Sweden PCELL EUR 0,12 2,29 2,18 % 5,12 % -38,34 % -69,14 %
Bloom Energy BE USD 2,15 9,55 10,99 % 10,07 % 8,38 % -36,45 %
Nikola NKLA USD 0,80 0,60 6,67 % -0,61 % -37,86 % -27,19 %
FuelCell Energy FCEL USD 0,38 0,84 3,57 % -1,59 % -16,35 % -53,97 %
Nel Asa NEL EUR 0,67 0,39 7,69 % 4,30 % -29,53 % -65,10 %
Ballard Power BLDP USD 0,74 2,47 5,26 % -1,14 % -17,72 % -40,23 %
Cummins CMI USD 39,88 291,61 -0,16 % 1,24 % 35,26 % 26,09 %
Plug Power PLUG USD 1,63 2,38 1,26 % -6,23 % -59,15 % -73,13 %
Air Liquide AI EUR 97,07 183,40 0,74 % -1,38 % 15,59 % 13,24 %

Investice do vodíku: Akcie Ballard Power (BLDP)

Společnost Ballard Power Systems je po společnosti Plug Power jednou z nejznámějších vodíkových akcií. Společnost byla založena v roce 1979 a původně se zabývala vývojem lithiových baterií. V roce 1989 došlo k obratu a společnost se začala zaměřovat na technologii palivových článků PEM. Společnost pochází z Kanady a je kótována na americké i kanadské burze. Společnost Ballard vyrábí palivové články již řadu let, a to především pro nákladní vozidla, autobusy, vlaky, vysokozdvižné vozíky a lodě.

V posledních letech se společnost Ballard Power rozhodla zaměřit také na automobilový průmysl a vyvinula h-tron společně se společností Audi koncernu Volkswagen. Společnost Ballard Power mimochodem spolupracuje také s dceřinou společností Toyoty.


Graf a vývoj ceny akcie BLDP

  • Den
  • Týden
  • Měs.
  • 6 M
  • YTD
  • 1 rok
  • 5 let
  • Max
Loading ...
Loading ...

Ballard Power je držitelem řady patentů a má silné postavení na trhu autobusů a vysokozdvižných vozíků. Společně s novým čínským partnerem Weichai Power, který od srpna 2018 vlastní přibližně 20 % společnosti Ballard Power, chce vyrábět pohony na palivové články a obsluhovat tak asijský trh. Za tímto účelem byl založen společný podnik, v němž společnost Weichai vlastní 51 % a společnost Ballard Power 49 %. Výrobní závod v Šanghaji již byl uveden do provozu a ve střednědobém horizontu přibudou další dva závody v provinciích Hubei a Shangdong.

Od roku 2024 se očekává silnější růst tržeb

Pro rok 2023 analytici očekávají mírný růst tržeb o +7 % na 90 milionů USD a mírně sníženou ztrátu na akcii ve výši -0,51 USD ve srovnání s předchozím rokem. Pro nadcházející finanční rok 2024 se očekává skokový nárůst tržeb o +58 % na minimálně 142 milionů USD, ačkoli se očekává, že výsledek zůstane ve ztrátovém pásmu na úrovni -0,52 USD. Akcie Ballard Power jsou považovány spíše za rizikovější investici.

Investice do vodíku: Akcie Nel ASA (NEL)

Technologie palivových článků je silně podporována také ve Skandinávii. Například v Norsku hraje vodík stále důležitější roli jako pohonný systém v lodním průmyslu. Největší společností je Nel ASA, která již téměř 100 let vyrábí elektrolyzéry pro štěpení vody na vodík a kyslík a také vodíkové čerpací stanice.


Graf a vývoj ceny akcie NEL

  • Den
  • Týden
  • Měs.
  • 6 M
  • YTD
  • 1 rok
  • 5 let
  • Max
Loading ...
Loading ...

Společnost s výrobními závody v Norsku, Dánsku a USA má mezi svými zákazníky řetězce čerpacích stanic, dopravní a logistické společnosti a ropné společnosti.

Akcie PowerCell Sweden (PCELL): Palivové články pro lodě a vozidla

Společnost PowerCell Sweden byla založená v roce 2008 a sídlí ve Švédsku. Vznikla vyčleněním ze skupiny Volvo Group. Dodává systémy palivových článků pro odvětví telekomunikací, lodní dopravy, automobilového průmyslu a dodávek energie. Firma spolupracuje s německou Bosch Group. A také s Nel ASA na vodíkových pohonech pro bezemisní nákladní a osobní lodě.


Graf a vývoj ceny akcie Powercell Sweden

  • Den
  • Týden
  • Měs.
  • 6 M
  • YTD
  • 1 rok
  • 5 let
  • Max
Loading ...
Loading ...

Prodeje PowerCell jsou stále extrémně nízké. Společnost zažívá růst, ale stále vykazuje ztráty (podobně jako většina konkurentů v tomto odvětví). Za celý rok 2022 byl díky některým velkým objednávkám (včetně některých objednávek Bosch) hlášen nárůst tržeb o +53 % (přibližně 21,0 milionů EUR), ale zisk na akcii zůstal záporný. Pro rok 2023 očekávají odborníci +27% nárůst tržeb (cca 26,6 milionu EUR). Pro nadcházející finanční rok 2024 očekávají na tržbách přibližně 38,6 milionů EUR.

Investice do vodíku: Akcie Plug Power (PLUG)

Americká společnost Plug Power je pravděpodobně nejznámější akcií mezi investory do vodíkových technologií. Tato společnost o sobě tvrdí, že je lídrem v oboru vodíkových palivových článků. Společnost Plug Power nasadila již více než 50 000 systémů palivových článků pro průmysl mobility. Kromě toho je firma největším odběratelem kapalného vodíku. Vybudovali také vodíkovou dálnici po celé Severní Americe.


Graf a vývoj ceny akcie PLUG

  • Den
  • Týden
  • Měs.
  • 6 M
  • YTD
  • 1 rok
  • 5 let
  • Max
Loading ...
Loading ...

Plug Power nabízí koncovým zákazníkům významnou přidanou hodnotu, včetně významných ekologických výhod, zvýšení účinnosti, rychlého doplňování paliva a nižších provozních nákladů. Mezi zákazníky společnosti patří Amazon, BMW, The Southern Company, Carrefour Walmart. Společnost nyní využívá své znalosti a zkušenosti k rychlé expanzi na další klíčové trhy, včetně silničních vozidel s nulovými emisemi, robotiky a datových center.

Akcie vodíku: Je čas investovat?

Palivové články jsou pravděpodobně technologií budoucnosti. Vzhledem k tomu, že počet kotovaných společností je zatím velmi nízký, existuje jen velmi malý výběr investičních možností. Vypadá to, že v posledních pár letech poptávka po akciích těchto několika společností prudce vzrostla a cena šla nahoru. Tato dočasná bublina ale u některých společností splaskla v roce 2021. Je třeba mít na paměti, že některé zmiňované společnosti jsou stále velmi malé a růst je pomalý. Prozatím se tedy stále jedná spíše o spekulativní rizikovější investici.

Elektromobily a nevýhody používaných baterií

Elektromobily jsou v médiích často oslavovány jako nejlepší řešení ekologických problémů. Překážkou však mohou být baterie, které jsou k tomu potřeba. Klíčovým prvkem pro baterie a akumulátory je totiž kombinace kobaltu a lithia, tzv. oxid lithno-kobaltnatý. Tyto suroviny jsou nejen vzácné, ale také velmi znečišťující.

Poznámka
Jsou elektromobily bez emisí CO2?
Elektromobily však nejsou zcela bez emisí CO2. Elektromobil střední třídy vypouští celkem 32 300 kg CO2, zatímco srovnatelný benzinový vůz vypouští 53 100 kg CO2. Ačkoli je tedy elektromobil ekologičtější, zdaleka není klimaticky neutrální. Vznikají přímé emise pevných částic a nepřímé emise CO2 a NOx (oxidů dusíku).

Dvě třetiny kobaltu prodávaného po celém světě pocházejí z Konga, kde se však Amnesty International setkala s dětskou prací a silným znečištěním životního prostředí. Místní lidé pracují v otřesných podmínkách v nebezpečných dolech. Vzhledem k vysoké poptávce po bateriích vzrostla poptávka po surovinách, jako je nikl, kobalt a lithium. V důsledku toho ceny těchto surovin prudce vzrostly. To přimělo například společnost Tesla přejít na levnější baterie z lithia, železa a fosfátu.

Kritici navíc poukazují na nízkou energetickou hustotu. Baterie jsou vhodné zejména pro relativně krátké vzdálenosti. Nabíjení také trvá mnohem déle než tankování.

Vodík jako “čistší” alternativa?

Automobil na vodík je ve skutečnosti také elektromobil, ale k pohonu elektromotoru používá vodík. Je důležité zmínit, že vodík není zdrojem energie, ale jejím nosičem, stejně jako baterie. Vodík se však musí nejprve vyrobit z vody a energie. K tomu je třeba, aby se oddělil kyslík a vodík. Při chemické reakci se uvolňuje energie ve formě elektřiny. Tuto energii lze skladovat po neomezenou dobu, a to jak v plynné, tak v kapalné formě. Jedinými zbytkovými produkty jsou vodní pára a teplo.



K jeho výrobě je však zapotřebí také energie. K tomuto účelu se většinou používá zemní plyn. Dá se tedy říci, že ani pohon na vodík není CO2 neutrální. Tento vodík se proto označuje jako “šedý” vodík. Vodík je však udržitelný (zelený vodík) pouze tehdy, pokud se k jeho výrobě používá také udržitelně vyráběná elektřina, například větrná nebo solární energie.

Proces výroby vodíku a jeho použití jako paliva v automobilu je však podle některých odborníků neefektivní, protože se při něm ztrácí velké množství energie. Někteří odborníci se proto domnívají, že “zelený” vodík představuje alternativu pouze pro dopravu na kratší vzdálenosti (např. autobusy). Pro těžkou přepravu na delší vzdálenosti je totiž dojezd baterií nedostatečný. Elektrický pohon se zatím zdá být efektivnější, levnější a dostupnější.

Krátké tankování, větší dojezd a menší baterie

Velkou výhodou vozidel s palivovými články je, že vodík může nahradit vysoce znečišťující fosilní paliva. Snížení emisí CO2 je mimo jiné jedním z hlavních cílů pro zlepšení kvality ovzduší. Vodík má téměř třikrát vyšší energetickou hustotu než benzin. Proto je možné ujet dlouhé vzdálenosti přes 600 km, používat menší baterie a natankovat za tři minuty. Na ujetí vzdálenosti 100 km je zapotřebí přibližně 1 kg vodíku, takže na jedno natankování je potřeba pouze 5-6 kg vodíku jako paliva.

Velkým problémem je však počet čerpacích stanic. V současné době existuje jen velmi málo čerpacích stanic, kde lze natankovat vodík. Kromě toho je zatím velmi málo vodíkových automobilů, takže poptávka po vodíkových čerpacích stanicích je také malá. K dosažení dalšího průlomu jsou proto nezbytné investice vlád nebo jiných zúčastněných stran.

Nevýhody vodíku: Katalyzátory a čerpací stanice

Další nevýhody vodíkové technologie spočívají především ve vysoké ceně katalyzátorů na bázi platiny a palladia. Cena obou surovin v posledních letech prudce vzrostla. Riziko spočívá v tom, že s vyšší poptávkou se ceny těchto relativně vzácných surovin zřejmě dále zvýší.

Přečtěte si také:

Použité zdroje:

LYNX: Beleggen in waterstof aandelen: wat zijn de beste waterstof aandelen voor 2022? (24. 5. 2023); lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/beste-aandelen/beste-brandstofcel-waterstof-aandelen

LYNX: Die besten Wasserstoff Aktien und Brennstoffzellen Aktien 2023 (15. 9. 2023); www.lynxbroker.de/boerse/boerse-kurse/aktien/die-besten-aktien/die-besten-wasserstoff-und-brennstoffzellen-aktien/

Markets and Markets: Fuel Cell Market (09.08.2023); www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/fuel-cell-market-348.html


Insight Partners: Fuel Cell Vehicle Market Report – Size & Forecast (09.08.2023); www.theinsightpartners.com/reports/fuel-cell-vehicle-market


Yahoo Finance: Analysten-Schätzungen (09.08.2023); finance.yahoo.com/


Ballard Power Systems (09.08.2023); www.ballard.com/investors


Nel Asa (09.08.2023); nelhydrogen.com/investor-relations/


Powercell Sweden (09.08.2023); powercellgroup.com/investor/

Nejlepší a nejhorší akcie významných indexů

Které akcie hlavních indexů v poslední době nejvíce vzrostly a které klesly? Jaké jsou nejlepší akcie v roce 2024? Které cenné papíry dosáhly za posledních 5 let nejlepší výkonnosti a které naopak zaznamenaly propad? Poznejte nejlepší a nejhorší akcie dle jejich cen u těchto indexů: DAX, MDAX, Euro Stoxx 50, Dow Jones, Nasdaq 100.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart