IPO Instacart se kvůli podmínkám na trhu odkládá

Oblíbený online doručovatel potravin podstoupí IPO již tento týden. Instacart, který dříve zvažoval přímý vstup na burzu, bude mít tradiční IPO na burze Nasdaq. Jejich cílem je vstoupit na burzu jako hodnotová akcie.

V následujícím článku se zabýváme dlouho očekávaným IPO Instacart. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.

(Aktualizace 22. 9. 2023)

Akcie v úterý 19. 9. vyskočily o 40 % a otevřely na 42 USD, ale pak se během dne prodávaly a uzavřely na 33,70 USD. Ve středu odpoledne se rally společnosti Instacart dále rozplynula a akcie uzavřely na 30,10 USD.

(Aktualizace 20. 9. 2023)

Po dlouho očekávaném úterním vstupu na burzu Nasdaq vzrostly akcie Instacart o 12 %. Akcie nejprve vyskočily o 40 % a otevřely na 42 USD, ale nakonec uzavřely na 33,70 USD, když investoři zafixovali své počáteční zisky.

Pondělní pozdní nabídka akcií za 30 USD za akcii ocenila společnost Instacart na přibližně 10 miliard USD. Což je méně než ocenění na soukromém trhu ve výši 39 miliard USD během vrcholu koronavirové pandemie na začátku roku 2021. Při úterní uzávěrce měla společnost hodnotu něco málo přes 11 miliard USD.

Akcie Instacart můžete obchodovat prostřednictvím LYNX na burze Nasdaq pod tickerem “CART”.

(Aktualizace 19. 9. 2023)

Instacart usiluje o ocenění až 10 miliard USD a plánuje prodávat akcie po 28 až 31 USD za kus. Akcie Instacart se budou obchodovat na burze Nasdaq pod kódem “CART”.

Růst tržeb se letos zpomalil, ale zisky se výrazně zvýšily. Instacart předpokládá, že její dlouhodobý obchodní model bude z každého dolaru, který spotřebitel utratí, získávat 6,5 % až 7,5 % na poplatcích za služby a dalších příjmech pro Instacart. Zbytek je předáván obchodům s potravinami, které na platformě prodávají. Dalších 4 až 5 % z hrubých tržeb bude firmě plynout ve formě příjmů z reklamy. Většinou od společností vyrábějících spotřební zboží.

Plány společnosti se obracejí k získání věrných zákazníků, kteří patří do programu Instacart+. Což je předplatné za 99 USD ročně, které poskytuje bezplatné doručení potravin a vrácení peněz z některých objednávek. Infomace uvedl finanční ředitel společnosti Instacart Nick Giovanni v prezentaci pro investory. Připustil, že zákazníci, kteří začali nakupovat u Instacartu v době koronaviru, jsou méně loajální než dřívější zákazníci. Prodeje novým zákazníkům jsou letos o 60 % vyšší než v roce 2019 před koronavirovou pandemií.

Prospekt společnosti Instacart cituje firmu Incisiv, která se zabývá průzkumem trhu, podle níž trh s online potravinami poroste do roku 2025 o 10 až 18 % ročně.

(Aktualizace 28. 8. 2023)

Od chvíle, kdy zakladatel Apoorva Mehta předal před dvěma lety otěže společnosti Fidji Simovi, bylo záměrem připravit se na vstup na burzu. Kdyby firma postupovala rychleji, mohla pravděpodobně dosáhnout lepšího výsledku. Podle technologického zpravodajského serveru The Information má dnes jedenáctiletá společnost hodnotu jen asi $13 miliard.

V pátek 25. srpna odpoledne podala služba na doručování potravin podrobný dokument, který popisuje její podnikání a ambice pro vstup na burzu.  Akcie Instacart se budou obchodovat na burze Nasdaq pod kódem “CART”. Společnost současně nastínila plán prodeje akcií v hodnotě $175 milionů nápojářskému gigantu PepsiCo.

Již loni podala společnost Instacart žádost o vstup na burzu. Během příprav spolupracovala s bankami včetně Goldman Sachs a JPMorgan Chase. Současně společnost podnikala kroky ke konsolidaci a rozšíření svého podílu na trhu online dodávek potravin.

IPO Instacart: Doručovatel potravin a zboží se připravuje na vstup na burzu

Instacart plánovala vstup na burzu již dříve. IPO nejprve odložila z důvodu soudního sporu ohledně zaměstnaneckých poměrů ve firmě. Soud rozhodl, že společnost může zaměstnávat pracovníky jako osoby samostatně výdělečně činné. Následně se plány dále odsunuly kvůli nepříznivému stavu trhu s IPO.

Společnost získala od roku 2017 bezmála $2 miliardy od řady soukromých investorů, mezi kterými najdeme například Valiant Capital a D1 Capital Partners. Ocenění v říjnu 2020 bylo odhadnuto na $17 miliard, v roce 2021 dokonce $ 39 miliard. Na IPO Instacart bude dohlížet banka Goldman Sachs.

Čím se Instacart zabývá? 

Americká společnost Instacart, která vám doručí váš nákup až ke dveřím, je aktivní v USA a Kanadě. Prostřednictvím aplikace si můžete nechat doručit nejen jídlo a pití, ale také další produkty.

Podle vlastních slov je společnost největší online nákupní službou na světě. V platformě si můžete objednat více než 500 milionů produktů z více než 40 000 různých obchodů. Služba je momentálně k dispozici ve více než 5500 různých městech, přičemž toto číslo se rychle rozšiřuje.

Instacart v roce 2001 založil bývalý zaměstnanec Amazon Apoorva Mehta. V roce 2015 měla společnost již více než 200 zaměstnanců. Mehta již před touto firmou založil přibližně 20 projektů, z nichž většina selhala.

Platforma ve skutečnosti funguje stejně jako jiné doručovací služby. Prostřednictvím mobilní aplikace nebo webové stránky zadáte objednávku. Kurýr společnosti pro vás zboží nakoupí a doručí vám ho v požadovaný čas na požadované místo. Během procesu můžete také chatovat s doručovatelem a zjistit, kde se přesně nachází.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Náklady na doručení začínají na $3,99. K tomu se započítává servisní poplatek ve výši 5 %. Stejně jako u ostatních taxislužeb a doručovacích služeb můžete kurýrovi zaplatit dýžko přímo v aplikaci.

Za $1,99 si můžete vyzvednout potraviny na předem domluveném místě. Společnost také nabízí předplatné za $99 ročně nebo $9,99 měsíčně. V takovém případě neplatíte žádný poplatek za doručení u objednávek nad $35.

Průzkum společnosti Nera Economist ukázal, že aktivity Instacart mají pozitivní dopad na prodej v obchodech a také vytvářejí pracovní místa. Kdekoli tato společnost vstoupí na trh, v potravinářském průmyslu dojde ke stimulaci prodeje.

Jejím příchodem vznikají také tisíce nových pracovních míst. Nejedná se pouze o pracovní místa v samotném Instacart, ale také o pozice v samotných obchodech. V roce 2019 Instacart posílil prodej v maloobchodním průmyslu o $620 milionů a přinesl 23000 pracovních míst.

Rozkvět Instacartu díky koronaviru

Instacart, stejně jako mnoho jiných technologických společností, z pandemie COVID-19 značně profitoval. Mezi březnem a dubnem 2020 společnost přijala 300 000 dalších zaměstnanců, aby dokázala uspokojit poptávku po svých službách.

Během tohoto období byla aplikace Instacart stahována třikrát častěji než obvykle. Během pandemie společnost také představila nové služby – včetně možnosti bezkontaktního doručení.

V roce 2020 společnost zaznamenala solidní růst a objednávky vyletěly až o 500 %. Ke konci roku firma zaměstnávala přibližně 750 000 kurýrů, kteří dodali zboží za celkem $35 miliard.

Počet uživatelů aplikace se v roce 2019 pohyboval kolem 5,5 milionu. Odhady za rok 2020 jsou však mnohonásobně vyšší. Jen počet doručovacích kurýrů se zpětinásobil z počtu 130 000 na 750 000. Přesná čísla o počtu uživatelů budou oznámena v IPO prospektu.

Zvyšující se objem prodeje má pozitivní dopad na zisky společnosti. Obrat zde ovšem není sám o sobě příliš vypovídající, protože produkty samozřejmě nepatří samotné společnosti.

Instacart však vydělává jednak na poplatcích za doručení ze strany klientů a dále inkasuje procentuální poplatek obchodům. V dubnu 2020 se společnosti podařilo vykázat vůbec první měsíční zisk $10 milionů, zatímco v roce 2019 činila průměrná měsíční ztráta přibližně $25 milionů.

Partneři Instacart

Instacart rychle roste a již se mu podařilo navázat spolupráci s řadou velkých partnerů. Najdeme mezi nimi například společnosti WalmartStaples, Rite Aid a Big Lots. V září 2020 také uzavřel partnerství s americkou společností 7 – Eleven.

Konkurence na doručovacím trhu je obrovská. Společnosti jako Amazon, Walmart a Target Corporation nabízejí vlastní doručovací služby také. Instacart však nabízí tu výhodu, že umožňuje zákazníkům prostřednictvím jedné platformy nakupovat ve více obchodech současně.

Tato spolupráce také vydělává společnosti peníze, jelikož partnerské obchody platí poplatek z prodeje. Více než 80 % celkových objednávek společnosti je nyní outsourcováno od partnerů a Instacart si účtuje přibližně 3 % z každé realizované objednávky.

Důvody pro IPO Instacart?

Hlavním důvodem pro IPO Instacart je zjevně získání kapitálu pro další expanzi. Díky IPO společnost pravděpodobně získá několik miliard dolarů.

Generální ředitel společnosti během rozhovoru v roce 2019 naznačil, že by IPO mohlo také urychlit posun společnosti směrem ke stabilní ziskovosti.

Vstup na akciový trh také usnadňuje zisk dalších peněz v budoucnu – například emisí nových akcií. IPO také zajišťuje publicitu, což může zvýšit poptávku po službách společnosti.

Vývoj tržeb

Před pandemií nakupoval potraviny online pouze 1 ze 3 Američanů. Během koronavirové krize toto číslo vzrostlo téměř o 80 %.

Mnoho lidí, kteří objevili pohodlí objednávek z domova, bude využívat těchto služeb i po ukončení karantény. Očekává se, že trh s online doručováním potravin dosáhne do roku 2025 hodnoty $100 miliard.

Průměrný klient Instacart provede dvakrát měsíčně objednávku přibližně za $95. Zákazníci, kteří používají model předplatného, realizují objednávky až čtyřikrát měsíčně a za rok u společnosti utratí více než $5000.

Vývoj tržeb společnosti Instacart je působivý. V roce 2013 byly zaznamenány tržby $ 10 milionů a o pouhý rok později se tato částka zdesetinásobila.

V roce 2017 společnost překonala hranici $1miliardy v tržbách a do roku 2019 již dosáhla $3 miliard. Čistá ztráta v uvedeném roce ovšem dosáhla $300 milionů.

Vyplatí se investovat do akcií Instacart? 

Instacart se v současné době zaměřuje především na rychlý růst. Podobně činí i mnoho jiných rychle se rozvíjejících technologických společností. Pandemie COVID-19 byla doposud pro společnost zlatý důl, který umožnil další rozvoj.

Nečekané zisky budou použity k další expanzi. Jelikož ještě není ani jisté, jaká bude upisovací cena za akcii, je velmi těžké v tuto chvíli odpovědět na otázku, zda se bude jednat o zajímavou investiční příležitost.

Tento článek budeme včas aktualizovat, abychom vás o úpisu akcií Instacart dostatečně informovali a přinesli vám další potřebné informace.

Přečtěte si také:

Další použité zdroje:

CNBC: Instacart’s 11% plunge on second day of trading wipes out almost all of its IPO gains (22. 9. 2023); cnbc.com/2023/09/20/instacart-loses-almost-all-its-ipo-gains-by-second-day-on-nasdaq.html

CNBC: Instacart closes up 12% in Nasdaq debut, after first-day rally sputters (20. 9. 2023); cnbc.com/2023/09/19/instacart-shares-start-trading-on-nasdaq-at-42.html

CNBC: Instacart’s biggest IPO twist: Tech trying to go public as a value stock (19. 9. 2023); cnbc.com/2023/09/18/instacarts-biggest-ipo-twist-tech-trying-to-go-public-as-value-stock.html

Bloomberg: Instacart Plans for September IPO in Boost for US Listings (21. 8. 2023); bloomberg.com/news/articles/2023-08-17/instacart-said-to-plan-for-september-ipo-in-boost-for-listings

The Information: Instacart Cuts Internal Valuation Third Time, to $13 Billion (22. 8. 2023); theinformation.com/articles/instacart-cuts-internal-valuation-third-time-to-13-billion

Reuters: Instacart’s slow IPO delivery spoils the goods (22. 8. 2023); reuters.com/breakingviews/instacarts-slow-ipo-delivery-spoils-goods-2023-08-18/

Insider: Instacart just filed for its IPO and revealed a plan to sell $175 million in stock to PepsiCo (28. 8. 2023); businessinsider.com/instacart-files-prospectus-with-sec-ahead-of-ipo-2023-8

Obchodování na burzách po celém světě

Investoři a obchodníci mají s investičním účtem prostřednictvím LYNX přímý přístup na národní a mezinárodní burzy v Evropě, USA a Asii. Obchodujte na 150 trzích, ve 33 zemích a v 24 měnách. Zjistěte více na Přehled produktů & burz.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart