Akcie elektromobilů se dostávají do hledáčku mnoha investorů. Po mnoho desetiletí se toho na automobilovém trhu dělo poměrně málo. Nyní se však svět automobilů mění a dny klasických spalovacích motorů jsou asi zřejmě sečteny. Podíl automobilů s hybridním pohonem nebo elektromotorem se v příštích letech asi zřejmě  výrazně zvýší.

Výzkumná společnost Fortune Business Insights očekává, že objem prodeje na trhu e-mobility, který byl v roce 2021 odhadován na 287 miliard USD, dosáhne do roku 2028 výše 1,3 bilionu USD. Kromě vozidel sem samozřejmě patří také infrastruktura, jako jsou nabíjecí stanice, nabíjecí kabely atd.

V článku si představíme nejlepší akcie elektromobilů a přiblížíme si aktuální vývoj v tomto odvětví.

Do roku 2035 se dle odhadů vyrobí až 71 milionů elektroaut

Automobilový trh je v pohybu a počet prodaných elektromobilů na celém světě se v posledních letech znásobil. V roce 2021 bylo na celém světě registrováno již 6,7 milionu elektromobilů (meziročně +108 %). Podíl nově registrovaných elektromobilů ale činil celosvětově pouze přibližně 9 %. Jejich podíl však rychle roste.

Jen v prvním čtvrtletí roku 2022 vzrostly celosvětové prodeje meziročně o tři čtvrtiny na 2 miliony vozidel. V Evropě mají elektroauta včetně hybridů již 19% podíl na trhu, což je v neposlední řadě způsobeno vysokými státními příspěvky. 

Podle německého centra pro výzkum solární energie a vodíku “Zentrums für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung” (ZSW), bude na konci roku 2021 na silnicích po celém světě jezdit přibližně 17,4 milionu elektromobilů, z toho 8 milionů v Číně a 2 miliony v USA. Následuje Německo s 1,7 milionu a Norsko s 500 000 elektromobilů. Dle zprávy Bloomberg (Electric Vehicle Outlook 2021) se očekává, že do konce roku bude na silnicích 26 milionů vozidel.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie a ETF?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií a vybraného ETF.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Poté, co byl v roce 2016 zaregistrován pouze 1 milion elektrických a hybridních automobilů, se jedná o značný nárůst, který překonal všechny předchozí prognózy. Výhled agentury Bloomberg z roku 2016 předpovídá do roku 2035 71 milionů vozidel. Podle nejnovějších odhadů se zdá, že tohoto cíle bude dosaženo již v roce 2025, tedy o neuvěřitelných 10 let dříve. 

Téma e-mobility je na vzestupu na všech úrovních. Kromě elektromobilů patří do tohoto odvětví také eBike, eScooters, elektrické motocykly, užitková vozidla a autobusy. 

Vzhledem k růstu odvětví e-mobility se výrazně zvyšuje i poptávka po bateriích a surovinách, které jsou k jejich výrobě potřeba, jako je lithium nebo kobalt.

Tesla dosáhla s Modelem 3 velkého průlomu 

Průkopníkem elektrické mobility je společnost Tesla, kterou v roce 2003 založil Elon Musk. Ačkoliv společnost vždy provázela kritika a skepse, po několika provozních krizích a zpožděních Tesla zřejmě zvládla překonat největší překážky. S modelem 3 úspěšně uvedla na trh relativně dostupný elektromobil pro střední třídu. V roce 2021 se Tesle podařilo prodat 936 000 elektromobilů. Pro rok 2022 se již očekává prodej 1,5 milionu vozů.

Očekává se, že dojezd vozů Tesla se ve střednědobém horizontu zvýší na 650 km na jedno nabití. Velcí výrobci automobilů s větší či menší razancí následují jejich příkladu a vyvíjejí vlastní elektrické modely. Navzdory určitému zpoždění byl v roce 2020 představen VW ID3, první konkurenceschopný elektromobil německého výrobce vhodný pro každodenní použití. Do konce dubna 2022 bylo objednáno již 154 000 vozidel. 

Volkswagen realizuje investiční plán v hodnotě 73 miliard

Wolfsburská společnost začala intenzivně investovat do trhu s elektromobily zhruba před čtyřmi lety. Na konci roku 2020 po zasedání dozorčí rady společnost oznámila, že v příštích pěti letech investuje dalších 73 miliard EUR do rozvoje elektromobility, hybridních technologií a digitálních softwarů. Oproti minulému pětiletému plánu se tak částka zvýšila o dalších 13 miliard EUR. Po modelu ID3 bylo na začátku roku 2021 představeno první elektrické SUV ID4.

Další modely, včetně modelů ostatních značek skupiny, budou následovat. Jen za první tři měsíce roku 2022 prodal Volkswagen přibližně 99 000 elektromobilů. Ještě lepším prodejním číslům však zabránily problémy s dodávkami v celém odvětví. Podle generálního ředitele VW Herberta Diesse je jen v západní Evropě 300 tisíc nevyřízených objednávek. 

Společnost také provedla velké investice v oblasti automobilového softwaru ve výši 27 miliard EUR.

“V příštích několika letech bude důležité zaujmout vedoucí postavení také v oblasti softwaru pro vozidla.”

Herbert Diess

Vedení wolfsburského koncernu je přesvědčeno, že do roku 2029 bude schopno prodat přibližně 26 milionů čistě elektrických vozů. V Číně, která je se 40 % podílem na prodejích nejdůležitějším trhem Volkswagenu, se však prodej elektromobilů zatím zastavil. Elektroauta od čínských automobilek jsou totiž zákazníky lépe přijímány. 

Čína se zaměřuje na zákaz spalovacích motorů a zavádí kvóty pro elektromobily 

Čína je považována za průkopníka v oblasti elektromobility. Trh s prodejem “New Energy Vehicles” (NEV) již v roce 2018 dosáhl hranice 1 milionu vozidel. Po 1,3 milionu kusů v roce 2020 vzrostl prodej vozidel NEV v roce 2021 o 154 % na 3,3 milionu vozidel.

Jedním z důvodů je oznámení tamní vlády ohledně zákazu spalovacích motorů. Konkrétní datum zatím není známo, ale odborníci předpokládají, že by to mohlo být nejpozději v roce 2035 nebo 2040. Do té doby bude kromě kvót pro výrobce elektromobilů pravděpodobně přijata řada dalších opatření, aby se na čínské silnice co nejrychleji dostalo co nejvíce elektromobilů.

Již v roce 2018 muselo být osm procent automobilů prodávaných v Číně elektrických. V roce 2022 bude kvóta činit již 16 %. O zákazu spalovacích vozidel uvažují i některé další země. Například v Nizozemsku mají být benzinová auta zakázána od roku 2030, ve Velké Británii a americké Kalifornii od roku 2035 a ve Francii a Kanadě od roku 2040. 

Budoucnost elekroaut závisí na rozvoji potřebné infrastruktury 

To, jak rychle se elektroauta skutečně prosadí, přímo souvisí s existující infrastrukturou. V průzkumu provedeném institutem Forsa považovalo 90 % respondentů dobře rozvinutou nabíjecí infrastrukturu za rozhodující základní předpoklad pro nákup elektromobilu.

Přibližně 80 % účastníků si také přeje dojezd nad 500 km a žádné nebo jen malé cenové rozdíly ve srovnání se spalovacími automobily. Je jen otázkou několika let, kdy elektromobilita vytlačí benzinový motor jako standard. 

Název společnosti ISIN Symbol Měna Tržní kapitalizace (v mld. USD) Den Týd. Měs. Půl roku 1 rok YTD
Tesla Tesla US88160R1014 US88160R1014 TSLA TSLA USD USD 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
BYD BYD CNE100000296 CNE100000296 BY6 BY6 EUR EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
NIO NIO US62914V1061 US62914V1061 NIO NIO USD USD 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Varta Varta DE000A0TGJ55 DE000A0TGJ55 VAR1 VAR1 EUR EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Li Auto Li Auto US50202M1027 US50202M1027 LI LI USD USD 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
XPENG XPENG US98422D1054 US98422D1054 XPEV XPEV USD USD 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Panasonic Panasonic JP3866800000 JP3866800000 6752 6752 EUR EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Rivian Rivian US76954A1034 US76954A1034 RIVN RIVN USD USD 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00

Akcie výrobců elektromobilů

Kromě Tesly existuje řada dalších výrobců elektromobilů a baterií, kteří obzvlášť silně profitují z nástupu elektrických pohonů. V následující tabulce najdete seznam 10 akcií spojených s elektromobilitou. V následujícím textu si představíme tři z těchto společností.

Akcie BYD (BY6): Druhý největší výrobce elektromobilů na světě 

Společnost BYD je nejen jedním z největších světových výrobců elektromobilů, ale také největším výrobcem dobíjecích baterií a dalších řešení pro ukládání energie. Ty se používají především v mobilních telefonech, ale také ve vlastních elektromobilech. Zhotovují také inovativní řešení pro skladování elektřiny v elektrárnách a domácnostech. 

Vzhledem k tomu, že poptávka po bateriích a řešeních pro skladování energie bude v nadcházejících letech díky rozmachu elektromobilů pravděpodobně i nadále stoupat, čeká společnost, která je kótovaná na hongkongské burze, skvělé období. Společnost dostala název podle zkratky “Build Your Dream.“ Její zakladatel Wang Chuan-Fu má ambiciózní cíl, kdy chce dosáhnout obratu více než 150 miliard USD. Ve srovnání s rokem 2021 by to znamenalo pětinásobný nárůst. 

BYD bojuje s konkurenční Teslou o pozici jedničky na trhu s elektromobily

V roce 2020 BYD ztratila v přímém souboji s konkurenční společností Tesla. Obě společnosti mají na celosvětovém trhu s elektrickými auty téměř dvouciferný podíl. Díky obrovskému domácímu trhu dokázala společnost BYD i v roce 2018 prodat přibližně o 5 000 elektromobilů více než konkurenční Tesla a třikrát za sebou tak získala titul největšího výrobce elektromobilů na světě. V roce 2019 však Tesla získala korunu zpět a nyní vede před BYD s výrazným náskokem. V roce 2021 prodala Tesla přibližně 936 000 elektromobilů. BYD dosáhl ve stejném období prodeje jen něco málo přes 600 000 vozů – včetně hybridních modelů. 

Akcie elektromobilita: Cenový graf akcie BY6
Týdenní graf akcie BY6 od ledna 2018 do prosince 2022. Zdroj: Trader Workstation (14. 12. 2022)

Na rozdíl od společnosti Tesla má však BYD mnohem širší nabídku produktů. Zatímco Tesla má v nabídce stále jen šest modelů, BYD má osm elektromobilů, tři hybridní vozidla a šestnáct elektrických užitkových vozidel a autobusů. Firma je silná zejména v oblasti elektrických autobusů. Podle společnosti IAA Transportation jezdí v Číně až 95 % všech elektrobusů na světě. Celkově je v Číně již asi 20 % autobusů MHD na elektrický pohon a tento trend má stoupající tendenci. Více než 70 000 z nich pochází od společnosti BYD. Autobusy BYD však již jezdí i mimo domácí trh. Například v USA, Velké Británii, Itálii a Skandinávii.

BYD a nové prodejní rekordy v roce 2021 

V roce 2021 se prodalo téměř 600 000 kusů. Jedná se o přibližně o čtyřikrát více vozidel s elektrickým pohonem než se spalovacím motorem. V roce 2022 lze očekávat nové prodejní rekordy, neboť již nyní se každý měsíc prodá přibližně 100 000 elektromobilů. K tomu výrazně přispívá i nový elektrický sedan Han. Prémiový vůz s dojezdem více než 600 km výrazně výrazně konkuruje Modelu S od značky Tesla. A za mnohem nižší cenu. Není divu, že se tento model prodává velmi dobře a již po několika měsících se dostal do první desítky nejprodávanějších vozidel s elektrickým pohonem v Číně.

V listopadu 2021 se poprvé prodalo více než 10 000 modelů vozu Han za jeden měsíc, a to 12 841 kusů. Společnost BYD má v současné době na čínském trhu s elektromobily silný 18% podíl. 

Akcie BYD: Společnosti od počátku věří i Warren Buffett

V roce 2008 se vstup BYD na trh dostal na titulní stránky novin, když do společnosti vstoupila investorská legenda Warren Buffett. Investiční společnost Berkshire Hathaway získala podíl ve společnosti BYD ve výši přibližně 8,25 %, tj. 225 milionů akcií, za cenu přibližně 8 HKD za akcii. V té době se společnost zabývala především výrobou baterií do mobilních telefonů, ale již plánovala vstoupit do oblasti elektromobility. Po divoké jízdě na horské dráze se dnes cena pohybuje kolem 293 HKD, tj. 37,50 USD, takže investice má po zhruba čtrnácti letech hodnotu dobrých 8,4 miliardy USD.

Toyota a BYD budou vyrábět elektromobily společně 

Od roku 2020 spolupracují japonská automobilka Toyota a BYD na vývoji baterií a elektromobilů prostřednictvím nově založeného společného podniku BYD Toyota EV Technology. Konkrétně se plánuje uvedení plně elektrických sedanů a SUV na čínský trh pod značkou Toyota. Japonská automobilka si stanovila cíl prodat do roku 2025 přibližně 5,5 milionu elektrických a hybridních vozidel.  4,5 milionu vozidel má být vybaveno hybridním pohonem, zbývající vozy mají být poháněny čistě elektricky pomocí baterií nebo palivových článků. Toyota doufá, že s BYD po boku dosáhne těchto ambiciózních cílů. 

Akcie Panasonic (6752): Od skupiny vyrábějící elektroniku k dodavateli elektromobilů? 

Společnost Panasonic mnozí stále vnímají jako výrobce televizorů a stereosystémů. Budoucnost společnosti však z velké části spočívá v elektromobilitě. V současné době se společnost zaměřuje na oblast spotřební elektroniky, systémová řešení a komponenty pro průmyslové zákazníky. Automobilový průmysl (palubní elektronika, digitální kokpity, informační systémy, baterie) je jednou z nejdůležitějších a nejrychleji rostoucích oblastí podnikání. 

Akcie elektromobilita: Cenový graf akcie 6752
Týdenní graf akcie 6752 od ledna 2018 do prosince 2022. Zdroj: Trader Workstation (14. 12. 2022)

Panasonic zaujímá vedoucí postavení na trhu s bateriemi a akumulátory pro elektromobily

Trh s lithium-iontovými bateriemi, které Panasonic jako přední dodavatel vyrábí v rychle rostoucím množství, poroste podle prognóz po roce 2021 ročně o 17 %. Rostoucí poptávka po akumulátorech a bateriích je mimo jiné způsobena rostoucím počtem solárních a větrných projektů. Elektromobily jsou zdaleka nejrychleji rostoucím segmentem. Koneckonců, baterie jsou z hlediska hodnoty základem všech elektromobilů. Společnost Panasonic je s více než třetinovým podílem na trhu nesporným lídrem před čínskou skupinou BYD Group, která má necelou pětinu. Třetí ve skupině je jihokorejská společnost LG Chem s celosvětovým tržním podílem přibližně 10 %. 

Panasonic vyrábí důležité komponenty pro významné výrobce automobilů

Dceřiná společnost Panasonic Automotive Systems Company of America vyvinula takzvanou platformu ePowertrain pro elektromobily. Systém, který zahrnuje elektromotor, nabíječku a měnič, nejdůležitější komponenty pro elektrický pohon, byl vyvinut pro významné světové výrobce automobilů. Platforma ePowertrain se dále rozšiřuje, takže systém lze použít i pro elektrokola.

Panasonic spolupracuje s Tesla na továrně Gigafactory

Panasonic investoval celkem 1,6 miliardy dolarů do výstavby Gigafactory pro výrobu elektromobilů v Nevadě. Stali se tak s Teslou partnerem v oblasti lithium-iontových baterií. Společný podnik na výrobu bateriových článků v současnosti dosahuje zisku. Spolupráce byla proto prodloužena o další tři roky a analytici předpokládají, že kapacita Gigafactory v Nevadě bude výrazně rozšířena. 

Kromě toho se intenzivně pracuje na nové baterii s vyšším dojezdem a delší životností. Její zkušební výroba měla podle zpráv proběhnout již v roce 2021. První bateriové články s označením 4680 z pilotní linky otevřené v květnu již byly dodány společnosti Tesla. Sériová výroba nových bateriových článků má být zahájena v březnu 2023 v japonském závodě Panasonic Wakayama. Následně bude výroba probíhat také v Severní Americe. Nová lithium-iontová baterie má pětinásobně překonat kapacitu předchozích baterií instalovaných v modelech Tesla. Z cenových důvodů se však nové baterie budou zpočátku používat pouze v dražších modelech Tesla. 

Továrna na baterie v Číně a partnerství s Toyotou

V současné době se automobilová divize společnosti Panasonic podílí na tržbách skupiny již z 20 %. A tento trend má stoupající tendenci. Cíl zvýšit tržby v této oblasti z částky odpovídající 13 miliardám EUR v roce 2017 na nejméně 19 miliard EUR do roku 2021 se však s 15 miliardami EUR zjevně nepodařilo splnit. Třetinu automobilové divize tvoří autobaterie, které již nyní tvoří více než polovinu celkového prodeje baterií společnosti Panasonic. Aby společnost snížila svou závislost na Tesle v této oblasti, postavila v Číně novou továrnu na baterie, ze které bude dodávat čínským výrobcům automobilů. Kromě toho byla dohodnuta úzká spolupráce se společností Toyota na vývoji nových bateriových technologií. 

Akcie VARTA (VAR1): Německý výrobce baterií s inovacemi v oblasti e-mobility

VARTA je tradiční přední skupina výrobců baterií se sídlem ve Švábské Albě . Společnost byla založena v roce 1887. Po rozpadu skupiny v 90. letech a v roce 2000 vstoupila VARTA AG v roce 2017 opět na burzu. Při IPO za 17,50 EUR byla společnost oceněna na 670 milionů EUR.  

Světová jednička na trhu malých bateriových článků 

Dvě dceřiné společnosti VARTA Microbattery GmbH a VARTA Storage GmbH vyrábějí mikrobaterie, dobíjecí baterie a řešení pro skladování energie pro širokou škálu aplikací a trhů koncových zákazníků. Například v případě baterií do naslouchadel je VARTA jasnou technologickou jedničkou na světovém trhu. V případě dobíjecích baterií do bezdrátových sluchátek je firma také na dobré cestě k mezinárodnímu prvenství. Výkonnost článků je daleko vyšší než u konkurence a v posledních letech se zvýšila o +20 % až +30 %. K tomuto účelu se používají extrémně tenké materiály a grafit je částečně nahrazen křemíkem. Poptávka po akumulátorech a bateriích společnosti je tak vysoká, že dochází k masivnímu rozšiřování výrobních kapacit. Naposledy byla za přibližně 100 milionů EUR koupena divize spotřebních baterií americké skupiny Energizer. Společnost nezůstává výhradně u malých baterií. 

Akcie elektromobilita: Cenový graf akcie VAR1
Týdenní graf akcie VAR1 od ledna 2018 do prosinec 2022. Zdroj: Trader Workstation (14. 12. 2022)

Německá naděje v soutěži baterií s Asií

Společnost VARTA nyní obrací svou pozornost k automobilovému průmyslu. Německá vláda chce podporou výroby baterií v Německu pomoci rozvoji elektromobility. Němečtí výrobci automobilů by tak nadále nemuseli být závislí na asijských dodavatelích baterií. Zvýšení cen, omezení dodávek nebo vývozní cla by mohly německému automobilovému průmyslu uškodit. 

Na podporu německé výroby baterií jsou k dispozici dotace ve výši 1,5 miliardy EUR, o které VARTA požádala. Nakonec se stala jedním z vítězů a nyní spolupracuje se společnostmi BASF, BMW, Opel a Umicore na výzkumu německých bateriových článků. Společnost již sama vyvinula velké lithium-iontové kulaté články pro elektrická vozidla. Pilotní výroba takzvaných článků V4Drive byla již zahájena v sídle společnosti v Ellwangenu. Sériová výroba s výrobní kapacitou nejméně 2 GWh má být zahájena za necelé dva roky.

Obrovský tržní potenciál pro baterie do elektroaut 

Trh s bateriovými články pro elektromobilitu má obrovský potenciál. Jen společnost Daimler si nedávno objednala u asijských výrobců bateriové články v hodnotě 20 miliard EUR. Cílem společnosti VARTA je prosadit Německo jako místo pro výzkum a výrobu bateriových článků pro elektromobily. Aby tak VARTA dokázala obstát v asijské konkurenci. 

VARTA a plánovaný růst

V roce 2021 dosáhla společnost nárůstu tržeb o +4 % na 903 milionů EUR a zisku před zdaněním ve výši 177 milionů EUR (+33 %). Zisk na akcii vzrostl o +32 % z 2,36 EUR na 3,12 EUR na akcii. Vzhledem k rostoucímu počtu nevyřízených objednávek společnost nadále výrazně rozšiřuje své kapacity a investuje do nových výrobních linek. Analytici očekávají za běžný rok 2022 zisk na akcii ve výši 2,61 EUR (-16 %) při tržbách 961 milionů EUR (+6 %). V nadcházejícím finančním roce by pak mělo být dosaženo zisku ve výši 2,93 EUR (+12 %) při tržbách 1,06 miliardy EUR (+7 %).

Obchodujte akcie elektromobilů prostřednictvím LYNX

Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

Použité zdroje:

PROBST, W. Megatrend Elektroauto: Die besten Elektromobilität-Aktien und Batterie-Aktien 2022. LYNX [online]. Vydáno 2. 6. 2022 [cit. 14. 9. 2022]. Článek naleznete zde.

Nejlepší a nejhorší akcie významných indexů

Které akcie hlavních indexů v poslední době nejvíce vzrostly a které klesly? Jaké jsou nejlepší akcie v roce 2023? Které cenné papíry dosáhly za posledních 5 let nejlepší výkonnosti a které naopak zaznamenaly propad? Poznejte nejlepší a nejhorší akcie dle jejich cen u těchto indexů: DAX, MDAX, Euro Stoxx 50, Dow Jones, Nasdaq 100.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart