
Nejprve se podíváme na vývoj trhu s elektroauty a následně se zaměříme na aktuální novinky a výzvy, před kterými Tesla stojí. Poznejte vše důležité o akciích Tesla. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.
- Trh s elektromobily zažívá exponenciální růst
- Do konce roku 2023 by se mělo prodat 14 mil. elektroaut
- Elektroauta jsou populární i v Indii, Thajsku a Indonésii
- Podíl prodaných elektromobilů by měl v roce 2030 dosáhnout 35 %
- Tesla stále čelí v Kalifornii vyšetřování ohledně systému Autopilot
- Technologie Tesla je způsobilá pro státní financování
- Tesla představila levnější verze svých vozů
- Tesla snižuje ceny vozů v Číně
- Tesla se zaměřuje na konkurenceschopnost
- Fundamentální analýza akcie Tesla
- Technická analýza akcie Tesla
- Závěrem
Trh s elektromobily zažívá exponenciální růst
Prodeje elektroaut v roce 2022 překročily 10 milionů. Celkově bylo v roce 2022 prodáno 14 % všech nových automobilů na elektřinu. To je nárůst z přibližně 9 % v roce 2021 a méně než 5 % v roce 2020. Tři trhy dominovaly celosvětovým prodejem – Čína, Evropa a USA.
Čína byla opět v čele, když tvořila kolem 60 % celosvětového prodeje elektrických automobilů. Více než polovina elektrických automobilů na světových silnicích je nyní v Číně. A Čína již překročila svůj cíl pro prodej nových elektro vozidel pro rok 2025. Evropa je druhý největší trh, kde se prodej elektrických vozů zvýšil v roce 2022 o více než 15 %. To znamená, že více než jedno z každých pěti prodaných vozů bylo na elektrický pohon. Třetím největším trhem jsou USA, kde prodej elektrických automobilů vzrostl v roce 2022 o 55 %. To znamená 8% podíl na celkových prodejích automobilů.
Do konce roku 2023 by se mělo prodat 14 mil. elektroaut
Očekává se, že prodej elektrických vozů bude i v roce 2023 silně pokračovat. V prvním čtvrtletí bylo prodáno více než 2,3 milionu elektrických vozů, což je o 25 % více než ve stejném období minulého roku. Aktuálně se předpokládá prodej 14 milionů elektrických vozů do konce roku 2023. To představuje roční nárůst o 35 %.
V důsledku toho by elektrické vozy mohly tvořit 18 % celkového prodeje automobilů za celý aktuální kalendářní rok. Pokračující národní politiky a investiční pobídky mohou i nadále podporovat odbyt vozidel. Jako významná podpora může být také růst cen ropy, ke kterým došlo během předešlého roku.
Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?
Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.
Elektroauta jsou populární i v Indii, Thajsku a Indonésii
Pro rozvíjející se trhy je trh s elektrickými vozidly taktéž slibný. Rok 2022 byl rokem růstu v Indii, Thajsku a Indonésii. Celkově se prodej elektrických automobilů v těchto zemích ve srovnání s rokem 2021 ztrojnásobil.
V Thajsku byl podíl elektrických automobilů na celkovém prodeji v roce 2022 mírně přes 3 %. Zatímco Indie a Indonésie v průměru dosáhly kolem 1,5 % v loňském roce. V Indii se výroba elektrických vozů a komponent taktéž rozjíždí. Je podporována vládním programem s investičními pobídkami v hodnotě 3,2 miliardy USD, který přilákal další investice v celkové hodnotě 8,3 miliardy USD.
Podíl prodaných elektromobilů by měl v roce 2030 dosáhnout 35 %
Trendy na trhu a politické snahy v největších automobilových trzích podporují optimistický výhled pro prodej elektrických vozidel. V rámci scénáře IEA, nazývaného Stated Policies Scenario (STEPS), se celosvětový výhled pro podíl prodeje elektrických automobilů na základě stávajících politik a pevných cílů zvýšil na 35 % v roce 2030.
V aktualizovaných projekcích si Čína udržuje svou pozici jako největší trh s elektrickými vozy s 40 % celkového prodeje ke konci roku 2030 v rámci STEPS. Kdežto Spojené státy zdvojnásobují svůj tržní podíl na 20 %. Státní politiky podporují tamní poptávku. Zatímco Evropa si má udržet svůj současný podíl, který je na 25 %.
Tesla stále čelí v Kalifornii vyšetřování ohledně systému Autopilot
Generální prokuratura státu Kalifornie vyšetřuje společnost Tesla a hledá informace od zákazníků a bývalých zaměstnanců týkající se problémů s bezpečností Autopilota ve vozech společnosti Tesla. Jde pořád o stížnosti na klamavou reklamu, která prezentovala Autopilota ve vozech Tesla jako zcela autonomní jednotku.
Greg Wester je majitel vozu Tesla Model 3 z roku 2018, který podal v srpnu 2022 stížnost Federální obchodní komisi (FTC). Stížnost se týkala samovolného brzdění. A to bez zjevného důvodu. Zákazník rovněž informoval FTC, že se cítí být oklamán, protože zaplatil tisíce dolarů za prémiovou možnost asistence řidiče, která byla v USA právě prezentovaná jako plně autonomní řízení vozu.
Tiskové oddělení generálního prokurátora Kalifornie vydalo prohlášení, ve kterém stojí: “Abychom chránili jeho integritu, nemůžeme komentovat, dokonce ani potvrdit nebo popřít, potenciální nebo probíhající vyšetřování.” Samovolné brzdění je známý problém, na který si zákazníci Tesly stěžují federálním úřadům již léta.
Kalifornie pro Teslu představovala největší trh
Elon Musk dlouho sliboval investorům a zákazníkům, že postupem času budou do vozů Tesla přidány nové funkce a vlastnosti prostřednictvím aktualizací softwaru. Ty měly vozy skutečně proměnit na autonomní vozidla. Doposud ovšem společnost dle mého nic takového nedodala. Momentálně oficiálně prodává systémy úrovně 2, které vyžadují pozornost řidiče za volantem. Řidič má být vždy připraven zasáhnout do řízení.
Kalifornie byla pro Teslu největším americkým trhem pro její elektrická vozidla a je domovem prvního výrobního závodu společnosti ve Fremontu. Společnost přesunula své sídlo do Austinu v Texasu z Palo Alta v Kalifornii v roce 2021. Kalifornský úřad pro motorová vozidla vyšetřuje asistenční systémy řidiče společnosti Tesla již léta a formálně obvinil společnost z klamavých praktik při marketingu své technologie Autopilot a Full Self-Driving (FSD).
Technologie Tesla je způsobilá pro státní financování
Stát Texas schválil plán, díky kterému je technologie společnosti Tesla způsobilá pro financování z federálních prostředků. Jde o technologii v nabíjecích stanicích pro elektromobily. A to navzdory výzvám k prodloužení lhůty pro přepracování a testování konektorů.
Texas je největší příjemce programu v hodnotě 5 miliard USD určeného k elektrifikaci amerických dálnic. Rozhodnutí Texasu je proto pečlivě sledováno ostatními státy a je krokem vpřed k plánům Elona Muska, aby se jeho technologie stala americkým standardem pro nabíjení.
Snahy Tesly čelí prvním testům, protože některé státy už začínají infrastrukturní projekty financovat. Tesla vyhrála řadu tendrů i v Pensylvánii. Nabíjecí technologii Tesla přijaly už velcí konkurenti jako jsou Ford a General Motors. To vede k širšímu přijetí jejich technologie.
Tesla představila levnější verze svých vozů
Tesla uvedla levnější verze svých vozidel Model S a Model X v USA, protože konkurence v oblasti elektrických vozidel neustále roste. Verze těchto vozidel, které byly již uvedeny, jsou o 10 000 USD levnější než jejich dražší verze.
Model X Standard Range začíná na 88 490 USD oproti 98 490 USD za klasický Model X. Levnější verze má dojezd mezi 255 a 269 mílemi. Pro srovnání, Model X má dojezd mezi 330 a 348 mílemi a mírně rychlejší zrychlení. Model S Standard Range je k dispozici za cenu již od 78 490 USD oproti 88 490 USD za Model S. Levnější verze Model S má dojezd mezi 298 a 320 mílemi. Klasický Model S má dojezd mezi 375 a 405 mílemi.
Tesla snižuje ceny vozů v Číně
Tesla neustále upravuje své ceny na klíčových trzích. Společnost znovu snížila ceny pro své vozy Model Y v Číně. Model S a Model X jsou nejstaršími vozy Tesla a pokles cen může být pokusem oživit zájem o tyto vozy. Tesla oznámila snížení cen nedávno. S platností od 14. srpna snížila v Číně ceny pro své verze Model Y. Jde tak od ledna o první snížení cen vozidel Tesla v Číně.
Krok následoval po tom, co prodeje v Číně za červenec klesly o 31 % oproti červnu. To byl jejich první měsíční pokles od prosince. Tesla proto snížila výchozí ceny obou modelů o 14 000 jüanů (1 935 USD). Výchozí cena Modelu Y Long Range klesla o 4,5 % na 299 900 jüanů. A výchozí cena Modelu Y Performance nyní činí 349 900 jüanů, což je pokles o 3,8 %.
Ve stejném oznámení Tesla také uvedla, že bude nabízet v Číně dotace pro pojištění ve výši 8 000 jüanů. A to mezi 14. srpnem a 30. zářím pro kupující základních verzí Modelu 3 s pohonem zadních kol ze skladových zásob.
Tesla se zaměřuje na konkurenceschopnost
Tesla se nadále zaměřuje na získávání tržního podílu a zvyšování prodeje svých automobilů na úkor svých marží. V červnovém čtvrtletním reportu společnosti dosahovaly provozní marže necelých 10 %. Což je nejnižší za posledních pět čtvrtletí. Levnější vozy jsou však součástí širšího úsilí Tesly zaměřeného na cenovou konkurenceschopnost. Protože automobilky z celého světa uvádějí na trh elektrická vozidla a konkurence se zintenzivňuje.
Dalším důvodem jsou nižší subvence, což jsme si již zmínili v analýze na akcie Rivian. Obecně vzato ekonomické teorie uvádí (ukazuje se to na běžném ASAD modelu), že subvence vedou k nižším cenám na trhu skrze vyšší nabídku produktu. Ačkoliv producent produktu obdrží vlastně vyšší cenu v podobě tržní ceny + subvence.
Proto je zajímavý paradox, že jakmile je globálně subvencí méně (hlavně případ Číny), tak výrobci elektromobilů ceny snižují. Buď je ekonomická teorie (která se vyučuje na vysokých školách) příliš omezená, nebo je něco jinak. Na seminářích jsem vždy miloval, jak nám ke konci vyučující upřímně vysvětlil, že některé modely nemají nic společného s realitou. A přesto se učí. Třeba je to týž případ. Možná to zní jako něco, co nás nemusí zajímat. Leč každý investor do tohoto segmentu, by se nad těmito otázkami měl zamyslet. Protože subvence jsou pro průmysl s elektromobily stěžejní.
Fundamentální analýza akcie Tesla
Kvartální výsledky
Tesla dosáhla obratu ve výši skoro 25 miliard USD, což je meziročně růst o více jak 47 %. Zároveň tím Tesla překonala očekávání. V tomto ohledu si tudíž Tesla výrazně polepšila. Provozní výnos představuje skoro 2,4 miliardy USD, meziročně pokles o téměř 8 %. Provozní náklady jsou 2,13 miliardy USD, kde můžeme sledovat postupný růst.
Čistý zisk reprezentuje částku 2,7 miliardy USD, což je meziročně růst o skoro 20 %. EBITDA je za sledovaných sedm kvartálů jedna z nejslabších, 3,55 miliardy USD. Téměř bez meziroční změny. Free cash flow představuje celou 1 miliardu USD, meziroční zlepšení o téměř 62 %. Za všechny sledované kvartály se Tesle daří držet volné cash flow kladné.
Hrubá marže činila k poslednímu kvartálu 18,19 %. Vzhledem ke zmíněným informacím hrubá marže za sledované kvartály klesá. Provozní marže je necelých 10 %, kde logicky platí ten stejný trend. Čistá zisková marže je lehce pod 11 %.
Zisk na akcii (EPS) je 0,78 bodů. Ukazatel P/E se ke konci kvartálu zase vyšvihl mnohem výše, na více jak 74 bodů. Nyní je ukazatel na úrovni 61,14 bodů. Už to nejsou takové extrémní hodnoty jako před pár lety, ale na automobilní průmysl dle mého stále nebývalé. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je skoro 28 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je 25,48 %.
Dle ukazatele pohotové likvidity (quick ratio) je likvidní pozice firmy vcelku robustní, protože hodnota ukazatele je 1,07 bodů. Dle ukazatele běžné likvidity (current ratio) je situace stejná, 1,59 bodů. Respektive schopnost Tesly platit své krátkodobé závazky je solidní.
Tesla má v hotovosti 15,68 miliardy USD, v krátkodobých investicích je to 7,78 miliardy USD. Celkové závazky společnosti reprezentují více jak 38,41 miliardy USD. A vlastní kapitál přesahuje 52 miliardy, meziročně posílení o 38,57 %. Vlastní kapitál společnosti každý kvartál roste o dvojciferná čísla v meziročním podání.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 0,11 bodů. Ukazatel se proto pořád pohybuje na naprostém minimu. Celkový dluh je 5,81 miliardy USD. Zatímco čistý dluh představuje -17,65 miliardy USD. Přebytek likvidity je při splacení všech závazků 17,65 miliardy USD.
Technická analýza akcie Tesla
Akcie Tesla mají své minimum z počátku roku v blízkosti ceny 100 USD za akcii. Poté se během necelého půl roku titulu podařilo posílit o cca 193 %. Až na ceny dotýkajících se 300 USD. To je za tak krátký čas naprosto fenomenální výkon. Proto není nijak překvapující, že si trh šel poté „odpočinout“. Akcie Tesla od ročního vrcholu ztratila necelých 29 %. Propad se zastavil na supportním pásmu, které se nachází okolo 212 USD.
Název společnosti | Symbol | Tržní kapitalizace (v mld. USD) | Zavírací cena předchozího dne | Den | Týd. | Měs. | Půl roku | 1 rok | 5 let |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tesla | TSLA | 784,30 | 246,72 | -1,05 % | 4,24 % | 17,77 % | 26,39 % | 35,01 % | 973,50 % |

Jak vyplývá z grafu, kurz akcie Tesla se čerstvě od zmíněného supportu pěkně odrazil. Zároveň skrze supportní pásmo prochází zakreslená trendová diagonála. Čím více technických faktorů se sejde na jedno místě, tím větší pravděpodobnost pro kurzový odraz. Čemuž se říká konfluenční analýza. V každém případě díky té trendové čáře víme, že akcie Tesla pořád drží svůj růstový trend.
Jestli kurz akcií bude pokračovat v růstu, první relevantnější překážka je až kolem 265 USD. Jde o poměrně silnou rezistenci, kde se historicky odehrálo dost kurzových obratů. V případě úspěšného průlomu lze spíše očekávat pokračování v dosavadním rostoucím trendu. Jestli se však kurz zase obrátí dolů a prolomí supportní pásmo, zlomí se tím ta růstová struktura. Potom je lepší vyhlížet spíše nižší ceny.
Závěrem
Akcie Tesla se z fundamentálního hlediska oproti předešlým kvartálům příliš nezměnila. Z klesajících marží je ale dle mého hned viditelné, že je Tesla pod tlakem. Respektive jsou nuceni snižovat ceny na úkor svého zisku. A to žádný investor nevidí rád. Protože to znamená, že je pod stále rostoucím konkurenčním tlakem. A poté je otázka, jestli se daný trend v maržích někdy zlepší.
Použité zdroje:
CNBC: Tesla under investigation by California attorney general over Autopilot safety, marketing (22.8.2023); www.cnbc.com/2023/07/26/tesla-under-investigation-by-california-attorney-general.html
IEA: Electric car sales break new records with momentum expected to continue through 2023 (22.8.2023); www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023/executive-summary
Seekingalpha: Tesla gets big Texas win with charging mandate (22.8.2023); www.seekingalpha.com/news/4003706-tesla-big-texas-win-charging-mandate?
Seekingalpha: Electric vehicle sticker shock: Tesla introduces cheaper versions of the Model S and Model X (22.8.2023); www.seekingalpha.com/news/4002831-electric-vehicle-sticker-shock-tesla-introduces-cheaper-versions-of-the-model-s-and-model-x?
Seekingalpha: Tesla launches cheaper Model S and X standard range versions (22.8.2023); www.seekingalpha.com/news/4002831-electric-vehicle-sticker-shock-tesla-introduces-cheaper-versions-of-the-model-s-and-model-x?
Seekingalpha: Tesla trims prices of some Model Y versions in China (22.8.2023); www.seekingalpha.com/news/4002084-tesla-trims-prices-of-some-model-y-versions-in-china?
Chtěli byste obchodovat na burze? Otevřete si účet prostřednictvím online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opce, futures nebo investujte do ETF. A to vše v rámci jednoho investičního účtu. Zjistěte více na: Online broker LYNX
--- ---
--- (---%)Displaying the --- graf
Displaying today's chart