Akcie Boeing po dlouhé době zaznamenávají větší vzkříšení, protože kurz titulu od října strmě a soustavně posiluje. Což si ukážeme na cenovém grafu. V době, kdy mnoho firem propouští, Boeing nabírá zaměstnance. Firma také získala nový armádní kontrakt a chystá se navýšit výrobu letadel 737 MAX. Letecká přeprava se navíc vrací do normálu. Poznejte graf Boeing akcie a rozbor aktuálních výsledků.

Boeing nabere až 10 tisíc zaměstnanců

V současné době můžeme opakovaně slyšet, že velké technologické společnosti propouštějí zaměstnance po tisících. Holt jde o sektor, kde se dle mého nabíralo hrozně moc zaměstnanců, kteří za aktuálních makroekonomických podmínek nemají uplatnění. Naopak u firem jako je Boeing šlo naopak předpokládat, že dojde k opačnému trendu. Že se znovuotevřením celého světa po covidových restrikcích budou potřebovat mnohem větší pracovní sílu. Jelikož poptávka po letecké přepravě logicky vzroste.

A to se skutečně potvrzuje. Boeing nemá v plánu snižovat své pracovní stavy. Dokonce chtějí nabrat tisíce nových zaměstnanců, aby nasytili novou poptávku po jejich službách a produktech. Konkrétně má jít až o 10 tisíc nových zaměstnanců. A během roku 2022 firma nabrala 23 tisíc zaměstnanců. To je velká posila. A naznačuje to, že si firma v tomto ohledu opravdu věří.

Společnost se i pochlubila, že za čtvrtletí dodala na 152 komerčních letounů. Postupně proto dochází k efektu, který bych pojmenoval jako návrat důvěry. A to právě Boeing po těch tragických událostech potřebuje. Z toho, co jsme se mohli dozvědět, jsou stroje Boeing snad nejprověřenějším produktem na trhu s komerčními letadly.

Co se týká konkurence, i Airbus má v plánu nabrat poměrně značné nové pracovní síly, aby byli schopni navýšit produkční kapacity. Má se jednat až o 13 tisíc nových pracovních míst.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Počty pasažérů v letecké dopravě se vrací do normálu

Dobrou zprávou pro letecký průmysl je, že se objemy pasažérů ve Spojených státech dostávají na úrovně z doby před covidem. Na začátku roku 2020 nastal rapidní pokles a během dubna až května se letecká doprava prakticky zastavila. Respektive byla naprosto minimální. Po zbytek roku 2020 docházelo pomalu ke zlepšení, ale pořád byla situace velmi vzdálená od předešlých let. Objem přepravy nedosahoval ani poloviny toho, co v roce 2019.

S rokem 2021 se situace zprvu zase zhoršila. Jelikož celý svět znova začal v souvislosti s covidem přitvrzovat. A to včetně Spojených států. Letecká přeprava nebyla sice zakázaná, ale pojilo se to s mnoha omezeními. A to leckterého cestujícího odradilo. Nicméně druhá polovina roku 2021 se začala blížit k hodnotám z roku 2019.

Objem pasažéru v USA za jednotlivé roky
Objem pasažéru v USA za jednotlivé roky. Zdroj: seekingalpha.com (31. 01. 23)

A rok 2022 byl již velmi podobný tomu, co dle dat známe z doby před covidem. A v druhé polovině roku 2022 se hodnoty dostaly na víceméně stejné úrovně jako ke konci roku 2019. Růst poptávky po letecké dopravě dle mého implikuje nutnost nabrat novou pracovní sílu. A o tom jsme si poreferovali v předešlých odstavcích.

Na první pohled se proto zdá, že se letecká doprava vzkřísila. Pořád bych ale byl v případě leteckého sektoru dost opatrný. Už jsem to rozebíral v jedné z předešlých analýz. Nyní totiž probíhá proces deglobalizace. V prosinci jsem na to měl i velký rozhovor s mým starým profesorem Rejnušem, který pořád učí na VUT. A dle něj je ten trend jednoduše daný. A těžko říct, jak se s tím letecký průmysl srovná. Nějaký vliv to mít bude. Otázkou je, jaký.

Boeing získal další armádní kontrakt za 2,26 mld. USD

Letectvo Spojených států udělilo společnosti Boeing kontrakt v hodnotě 2,26 miliardy USD na dalších 15 tankovacích letounů KC-46A. Tankovací letoun KC-46A byl schválen pro bojové operace na podzim. A to po několika zpožděních ve vývoji, která Boeingu přinesla překročení nákladů kolem 5,6 miliardy USD. Což byl důsledek narušení dodavatelského řetězce.

Narušení dodavatelského řetězce dále zpomalilo opravy kamerového systému letounu, čímž se posunula doba pro opravy nedostatků až do října. Avšak lednová zpráva amerického ministerstva obrany identifikovala další nedostatky.

Boeing v minulém roce dodal letectvu 15 těchto tankovacích letounů. Ty jsou založeny na upraveném letounu 767. Celkem je těchto letadel v provozu 68. A ke konci prosince jich bylo objednáno dalších 51. Americké letectvo koupilo již v srpnu těchto letadel na 15 kusů. A náklady na nákup představovaly 2,21 miliardy USD.

Pro každé investora do akcie Boeing je hlavně podstatný rozpočet amerického letectva. Odhady rozpočtu pro fiskální rok 2023 ukazují, že mají v plánu během příštích tří let utratit přibližně 3 miliardy USD ročně. A v roce 2027 dalších 1,53 miliardy USD za pořízeních dalších 6 letadel.

Už je to poměrně dlouhá doba, kdy jsem psal jednu důležitou poučku. Něčí výdaje jsou vždy příjmy někoho jiného. V tomto případě jde o výdaje státu, které plynou společnosti Boeing. A samozřejmě i jiným firmám, které spolupracují se státem. Státní zakázky bývají největší a pravidelné. Proto jsou pro firmy tak důležité.

Boeing chce navýšit výrobu 737 MAX

Společnost Boeing oznámila, že v polovině roku 2024 přidá novou výrobní linku pro letoun 737 MAX. A umístění bude v Everettu ve státě Washington. A taktéž dojde k obnovení třetí výrobní linky v Rentonu ve státě Washington. Jde proto o snahu zvýšit produkci letounu, který je momentálně nejprodávanější. Dle generálního ředitele Boeing Stana Deala je to kvůli silné poptávce po uvedeném produktu.

Společnosti Boeing se z minulého roku může těšit z rezervace na téměř 700 letounů 737 MAX. Na 387 těchto letounů bylo dodáno. A dalších 3 600 kusů tohoto stroje čeká na vyřízení. Společnost Boeing dále uvedla, že aktuálně dosahuje produkce strojů 737 31 kusů za měsíc. A mezi roky 2025-2026 má produkce dosahovat až 50 letounů za měsíc.

Fundamentální analýza akcie Boeing

Kvartální výsledky

Celkový obrat za poslední kvartál roku 2022 dosahuje skoro 20 miliard USD. Proto jde za sledovaná období o velmi dobrý výsledek. Společnost Boeing zaznamenala provozní ztrátu o 365 milionech USD. Zatímco provozní náklady vzrostly až na 2,21 miliardy USD. To je za sledované kvartály vůbec nejvyšší hodnota. A výsledek hospodaření dosahuje ztráty ve výši 634 milionů USD.

Hrubá marže je 9,23 %. Provozní marže je pořád v záporných číslech, ale nikoliv v tolik hlubokých, -1,83 %. Zisková marže je -3,17 %.

Hospodářské výsledky akcie Boeing
Hospodářské výsledky akcie Boeing. Zdroj: yahoo.com (31. 1. 2023)

Zisk na akcii (EPS) je -1,06 bodů. Poměrový ukazatel P/E nepočítáme, protože firma za posledních 12 měsíců negeneruje zisk.

Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je za poslední kvartál 0,35 bodů a ukazatel běžné likvidity (current ratio) činí 1,22 bodů. Oba ukazatele se v průběhu času příliš nemění. A ukazatel pohotové likvidity je stále na velmi nízkých úrovních.

Celkové závazky společnosti Boeing jsou téměř 153 miliard USD. A vlastní kapitál je záporných -15,85 miliardy USD. To automaticky znamená i vyšší zadlužení. V podstatě to hned implikuje, že firma je dlouho ve ztrátě a žije na dluh. Jelikož ten záporný kapitál musí něčím dorovnat.

Celkový dluh představuje 58,6 miliardy USD. Čistý dluh reprezentuje 41,4 miliardy USD. Společnost Boeing tudíž nemá ani dostatek likvidity.

Technická analýza akcie Boeing

Jak bylo řečeno v úvodu, akcie Boeing od října zaznamenávají kurzový růst. Za tu dobu se titul zhodnotil o přibližně 78 % a pořád je zde viditelná snaha postupovat na severní stranu. Aktuálně kurz akcie Boeing konsoliduje pod rezistencí, která se nachází kolem 215 USD. Na těchto úrovních se kurz posledně nacházel začátkem minulého roku. A od historických minim z března 2020 si akcie Boeing drží kurzový zisk přes 142 %.

Týdenní graf akcie Boeing
Týdenní graf akcie Boeing od první poloviny roku 2018 do ledna 2023. Zdroj: Lynx+ (31. 1. 2023)

Pokud se nakupujícím nepovede aktuální rezistenci kolem 215 USD prorazit, může dojít ke stažení kurzu až k S/R levelu 173 USD. To je úroveň, kde by mohli býci najít případnou oporu. A tím pádem druhou možnost k růstu, když kurz v současném postupu selže.

Závěrem

Akcie Boeing kurzově rozhodně zaznamenaly nemalý úspěch. Co se týká fundamentu, důvěra ve společnost Boeing dle mého neoddiskutovatelně vzrostla. Bylo kolem toho dle mého názoru takové haló, že jsou snad všechny problémy se stroji tohoto výrobce minulostí. Poptávka po produktech a službách též narostla. Poptávka po letecké přepravě též stoupá.

Nic to ale nemění na tom, že fundamentálně je na tom Boeing opravdu pořád špatně. A nebyla na tom nejlíp dokonce ani před covidem. Přesto tehdy akcie Boeing dramaticky rostly. Já si myslím, že je to hlavně kvůli tomu, že je svými zakázkami podporuje americká vláda. Bývalý prezident Donald Trump to i veřejně prohlašoval, že chce firmy jako je Boeing tímto způsobem podporovat. Jelikož jsou strategicky důležité.

Obchodujte akcie Boeing prostřednictvím LYNX

Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

Přečtěte si také:

Další použité zdroje:

BOEING CO. Quarterly Results: Q4 2022 [online]. Vydáno 25. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

CAMERON, D. Boeing Plans to Hire 10,000 Employees in 2023. Wall Street Journal [online].Vydáno 27. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

INSINNA, V. SHEPARDSON, D. Boeing to add 737 MAX production line as it plans output boost. Yahoo Finance [online]. Vydáno 30. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

MCCOY, D. Boeing wins contract for 15 more KC-46 tankers. Yahoo Finance [online]. Vydáno 31. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

MURPHY, A. Layoffs not in Boeing’s plans; will hire thousands this year. Yahoo Finance [online]. Vydáno 27. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

NALL, M. Air Force orders 15 more KC-46 tankers from Boeing. Yahoo Finance [online]. Vydáno 31. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

WILLIAMS, R. Boeing declines after reporting unexpected loss. SeekingAlpha [online]. Vydáno 25. 1. 2023 [cit. 31. 1. 2023]. Dostupné zde.

LYNX: Online broker pro globální obchodování

Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart