Logo společnosti Meta Platforms (Facebook)
Akcie Meta Platforms (Facebook) během letošního roku umazaly podstatnou část ztrát z minulého roku. Meta také spouští novou aplikaci Threads, čímž se snaží konkurovat Twitteru. Aplikaci WhatsApp Business se za poslední 3 roky povedlo téměř čtyřnásobně zvýšit počet uživatelů. A monetizace Instagramu se dle všeho zlepšuje.

Poznejte důležité novinky, rozbor hospodářských výsledků a aktuální graf akcie Meta. Pokud hledáte brokera pro obchodování akcií, klikněte zde.


Akcie Meta: Aplikace Threads je přímá konkurence Twitteru

Meta spouští novou aplikaci Threads, která bude propojena s Instagramem. Aplikace s názvem Threads bude fungovat podobně jako Twitter s textovými příspěvky. Půjde je lajkovat, komentovat a sdílet. Lidé budou moci sledovat stejné účty jako na Instagramu a ponechat si i stejné uživatelské jméno.

Se spuštěním nové aplikace se dle mého Meta snaží využít současné problémy Twitteru, protože službu těchto konkurenčních sociálních médií v minulém roce převzal Elon Musk. A moderování obsahu Twitteru prý některé uživatele rozlítily a podnítily k hledání alternativních platforem. Stejně tak zavedení měsíčního předplatného, aby byl profil označen jako autentický.

Monetizace Twitteru byla nezbytná

Na druhou stranu je ale zajímavé, že ověřování profilů pro „obyčejné“ uživatele nebylo léta prakticky vůbec dostupné. Museli jste být nějaká známější osobnost, aby vám Twitter ověření dal. Respektive, aby se vámi platforma takhle zabývala. Problémy jsou prý také se spolehlivostí stránek. Nedávno začal Twitter dočasně omezovat počet příspěvků, které mohou uživatelé vidět.

Faktem je, že monetizace, která byla zavedena zřejmě i díky Muskovi, je dle mého správný krok. Platforma totiž vůbec nevydělávala. Pricing za řečenou službu byl podle mého názoru nastaven tak, že si ho může dovolit každý. Přitom to ale dle mého Twitteru hospodářsky pomůže.

Stávající rivalové Twitteru Mastodon a Bluesky jsou rodící se sítě, které si ještě nevybudovaly svou uživatelskou základnu tak, aby byly životaschopnými alternativami. Instagram proto nabízí svou připravovanou aplikaci s různými celebritami a influencery po několik měsíců. A jejím cílem je podle mého názoru vzbudit rozruch zejména při jejím spuštění. Uvidíme, jaký to bude mít dopad na akcie Meta.

Aplikace má být k dispozici již od 6. července. Na App Store je Threads popsán jako místo, kde se scházejí komunity, aby diskutovaly o všem. Od témat, která vás dnes zajímají, až po to, co bude trendy zítra.

Domnívám se, že Facebook (Meta Platforms) má dlouhou historii kopírování nápadů od konkurentů. Ale ne vždy to fungovalo. Když však napodobované produkty a služby společnosti uspějí, mohou se rychle uchytit. Třeba funkce pro příspěvky, které zmizí po 24 hodinách, nazvaná „příběhy“, jsou zkopírované. A to z aplikace Snapchat. Nyní tento formát používá mnohem více lidí v aplikacích Meta než Snapchat.

Meta v nedávně době vytvořila službu s krátkým videem, kterou nazvala Reels. Což je okopírované z TikToku. Vedení Meta si spuštění Reels chválí, protože služba je momentálně tahounem na Instagramu a Facebooku.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Meta spouští nové předplatné pro VR Meta Quest+

Uživatelé Meta Quest se mohou přihlásit k odběru nové služby, která jim každý měsíc poskytne přístup ke dvěma nejlepším herním titulům. Předplatné virtuální reality, která se nazývá Meta Quest+ bude stát 7,99 USD za měsíc nebo 59,99 USD ročně.

První náznak předplatitelské služby přišel v březnu, když neznámý uživatel Twitteru objevil popis funkce herní služby v aplikaci Meta Quest. A začátkem tohoto měsíce si jiný uživatel Twitteru všiml názvu a ceny Meta Quest+ ve výběru aplikací v aplikaci Meta Quest.

Mark Zuckerberg nedávno potvrdil Meta Quest+ a uvedl v prohlášení, že je aktuálně dostupný pro Quest 2 a Pro. Při spuštění nového headsetu letos na podzim bude k dispozici také podpora Quest 3. Prvními nabízenými hrami jsou akční rytmická hra FPS Pistol Whip a arkádová adventura Pixel Ripped 1995. V srpnu se hráči dočkají hry Walkabout Mini Golf a Mothergunship: Forge.

Předplatitelská služba Meta je tak dle mého dost odlišná, protože se zaměřuje na víceméně neznáme herní VR tituly. Například Playstation zrovna VR hry prostřednictvím předplatného PlayStation Plus nenabízí. Herních titulů primárně pro VR se neprodukuje zrovna moc, ale je to podle mě rozhodně na vzestupu. Problém VR je dle mého názoru ale v tom, že je to jednak dost drahé, ovládání nemusí být pro každého komfortní. A navíc z toho rychle může začít bolet hlava. Jelikož si váš mozek myslí, že se pohybujete, ale ve skutečnosti tomu tak není. Obzvlášť akčnější herní tituly se ve VR nedají v jednom kuse dlouho hrát. S čímž se snaží výrobci různě popasovat.

Meta také nabízí zaváděcí slevu. Uživatelé, kteří se zaregistrují nyní do 31. července, zaplatí za první měsíc pouze 1 USD. Společnost i nedávno oznámila další hry přicházející do VR headsetu. Jako jsou Stranger Things VR, Assassin’s Creed a Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord.

WhatsApp Business má více jak 200 milionů uživatelů

WhatsApp Business má nyní více než 200 milionů uživatelů po celém světě. Jde tak o obrovský kontrast s rokem 2020, kdy jich bylo pouze 50 milionů. Platforma zároveň plánuje, aby bylo možné vytvářet reklamu i bez účtu na platformě Facebook. WhatsApp tak umožňuje malým obchodníkům růst v jejich podnikání.

Aplikace WhatsApp Business je k dispozici ke stažení zdarma na Google Play a Apple App Store. Obchodníkům slouží ke zviditelnění se a správě konverzací se svými zákazníky. A to pomocí nástrojů k automatizaci, třídění a rychlému odpovídání na jejich zprávy.

Jak již bylo řečeno, v rámci aplikace se plánuje nová funkce, která má malým firmám umožnit vytvářet reklamy, aniž by potřebovaly účet na Facebooku. To podnikům zpřístupní možnost vytvářet, nakupovat a publikovat reklamu na Facebooku nebo Instagramu přímo z aplikace WhatsApp Business. Což jim dá možnost provozovat celou svou činnost jenom v jediné aplikaci.

Specifikum těchto reklam spočívá v tom, že po kliknutí na ně se přímo otevírá chat na WhatsApp. A umožňují zákazníkům klást otázky jejím zadavatelům (obchodníkům) a procházet produkty a rovnou nakupovat.

WhatsApp prohlašuje, že tyto reklamy jsou jedním z nejúčinnějších způsobů, jak přimět potenciální zákazníky, aby jim poslali zprávu přímo na WhatsApp. Což má otevřít nové příležitosti pro malé podniky využívající pouze jejich aplikaci. A celý proces zjednodušit.

Akcie Meta: Facebook se více zaměřuje na obchodní zasílání zpráv

Tento krok by také mohl společnosti Meta potenciálně pomoci zvýšit její příjmy z reklam typu click-to-message (přes Messenger, WhatsApp a Instagram). Ty dosáhly tržeb 10 miliard USD. Zatímco dle říjnového tvrzení Zuckerberga WhatsApp utržil z těchto reklam na roční bázi již 1,5 miliardy USD.

Obchodní zasílání zpráv se stalo pro mateřskou společnost Facebook za poslední rok strategicky důležité. Zdá se, že diverzifikuje zdroje příjmů mimo tradiční digitální reklamu. Která hlavně v roce 2022 zaznamenala velký zásah kvůli hospodářskému poklesu.

WhatsApp uvedl, že otestuje další novou funkci v rámci WhatsApp Business, která dovolí malým firmám rychleji posílat personalizované zprávy zákazníkům. Jako jsou například připomenutí schůzek, blahopřání k narozeninám nebo aktualizace prodeje.

Umožní podnikům posílat osobní zprávy se jménem zákazníka a přizpůsobitelnými seznamy tlačítek s výzvou k akci. Tyto zprávy bude možné naplánovat podle dne a času. Funkce bude k dispozici za dosud nezveřejněný poplatek a další podrobnosti se očekávají až v budoucnu.

Dle Citi se monetizace Instagramu zlepšuje

Citi zvýšila svůj cenový cíl pro akcie Meta na 360 USD z 315 USD. Přičemž analytik Citi Ronald Josey u těchto akcií zachoval hodnocení „buy“. Dle analytika se zapojení a monetizace na Instagramu zlepšují. Zatímco Reels reklamy dosáhly velkého růstu. Za jediný kvartál o 17 %.

Podle něj se reklamní trh stabilně zlepšuje. A vzhledem k přístupu společnosti Meta k reklamám, novým reklamním produktům a pokračujícímu růstu zapojení Reels, by to vše mohlo vyústit ve větší využití Feedu, Stories, Messengeru a WhatsAppu.

Analytik proto nyní odhaduje, že růst tržeb z reklamy v roce 2024 meziročně stoupne o 14 %. Přičemž jenom Reels budou příští rok představovat tržby zhruba za 10,5 miliardy dolarů.

Apple snižuje výrobu VR headsetu. Šance pro akcie Meta?

Objevila se zpráva, že společnost Apple musí omezit plány pro produkci svého headset Vision Pro. Což lze brát jako neúspěch, který by mohl v krátkodobém horizontu posílit pozici společnosti Meta jako lídra v sektoru virtuální reality.

Dodavatel společnosti Apple, který zařízení sestavuje, Luxshare Precision Industry, plánuje v roce 2024 vyrobit méně než 400 tisíc kusů. Přitom interní plán Apple počítal s prodejem 1 milionu kusů Vision Pro během prvního roku od uvedení na trh. Apple plánuje uvedení tohoto produktu na začátek následujícího roku.

Tato zpráva však nemusí být nutně významnou ranou pro Apple. Očekávání ohledně prodejů Vision Pro byla již zmírněna cenou 3 499 USD stanovenou při oznámení produktu. To vedlo analytika společnosti Wedbush Daniela Ivese k předpovědi prodeje Vision Pro na přibližně 150 000 kusů za první rok.

Nové informace jsou každopádně pro společnost Meta dobrou zprávou. Meta byla vystavena tlaku ohledně budoucnosti své vlastní řady VR headsetů. A to hned po oznámení společnosti Apple, protože technologičtí analytici byli nadšeni vysokým rozlišením a intuitivním uživatelským rozhraním Vision Pro. Aura technologické převahy Apple by však mohla být dle mého nyní narušena. Když to vypadá, že jejich high-tech produkt představuje nemalou výrobní výzvu. Respektive toho nejsou schopni vyrobit tolik, kolik by si přáli.

Tím pádem má Meta více času na to, aby se jejich nový Quest 3 VR headset prosadil. Zařízení Meta bude na trh uvedeno na podzim letošního roku. A to za relativně přívětivou cenu 499 USD.

Akcie Meta: Hospodářské výsledky

Kvartální výsledky

Akcie Meta Platforms v prvním kvartálu meziročně zaznamenaly růst obratu o 2,64 %, čímž zvrátily pokles, který trval tři kvartály v řadě. A to na 28,64 miliardy USD. Provozní výnos meziročně klesl o 1,79 % na 8,74 miliardy USD. Provozní náklady přestávají za předešlé dva kvartály růst, mezikvartálně z 14,69 miliardy USD na 14,06 miliardy USD. Čistý zisk v meziročním podání zase dost klesl, o 23,52 % na 5,71 miliardy USD. Nicméně vzhledem ke dvou předešlým čtvrtletím (4,39 a 4,65 miliardy USD) je to zlepšení. EBITDA si dokonce meziročně lehce polepšila o 2 % na 10,89 miliardy USD.

Hrubá marže je za poslední kvartál 78,29 %. Provozní marže je za poslední kvartály 33 % a 29,22 %, čímž byl možná zlomen ten klesající trend ze série čtvrtletí. Čistá marže za první kvartál po dlouhé době mezikvartálně vzrostla na skoro 20 %.

Zisk na akcii (EPS) představuje 2,2 bodů. Ukazatel P/E oproti předešlým čtvrtletím markantně vzrostl na úrovně, kde byl posledně v roce 2021, 26,29 bodů. Nyní dosahuje dokonce 35,6 bodů. Což je level, nad kterým se akcie Meta nikdy dlouho neudržely. Buď tedy musí firmě dostatečně vzrůst zisky, nebo musí jít cena akcie Meta dolů.

Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) a ukazatel běžné likvidity (current ratio) dosahuje 2,07 bodu. Oba ukazatele jsou proto v pořádku, protože společnost Meta by neměla mít problém s okamžitým splacením krátkodobých závazků. Hodí se ale říct, že jsou to historicky vůbec nejnižší hodnoty ukazatele u tohoto titulu. Respektive je firma čím dál méně likvidní.

Meta má k dispozici hotovost ve výši 11,78 miliardy USD. V krátkodobých investicích jde o částku představující skoro 26 miliard USD.

Celkové závazky pořád rapidně rostou a už jsou ve výši skoro 60 miliard USD. Naopak vlastní kapitál za sledovaná období pomaličku klesá, 124,8 miliardy USD.

Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E se pořád drží velmi nízko, 0,15 bodů. Celkový dluh nominálně pořád roste, 28,26 miliardy USD. Čistý dluh tudíž stále klesá a je vůbec nejníže za sledovaná období, -9,4 miliardy USD – přebytek likvidity ve výši 9,4 miliardy USD. Což víme z těch ukazatelů likvidity.

Akcie Meta: Technická analýza

Akcie Meta od konce roku 2021 až do podzimu 2022 ztratily přes 77 % ze své all time high úrovně. A od konce minulého roku se povedlo více jak 65 % těchto ztrát umazat. Akcie Meta si od low z roku 2022 připsaly nějakých 225 %. Což je ohromný kurzový zisk za tak relativně krátkou dobu.

Trend toho růstu má s nadsázkou podobu chůze do schodů. Nic extrémně agresivního. Trend vypadá na první pohled udržitelně. Nicméně doposud bez nějaké komplexnější korekce. Akcie Meta každopádně zaplňují gap, který se vytvořil v prvním kvartálu minulého roku. Trh tehdy otevřel medvědím gapem, který představoval skoro 25% ztrátu. I na přiloženém týdenním grafu máme de facto mezeru v podobě dlouhé týdenní červené svíce z února.

Týdenní graf akcie Meta od začátku roku 2019 do července 2023.
Týdenní graf akcie Meta od začátku roku 2019 do července 2023. Zdroj: LYNX+ (4. 7. 2023)

Po vcelku silném kurzovém růstu trh nyní váhá v blízkosti rezistenčního pásma, který se nachází kolem 295 USD. Jestli chce trh držet uptrend, musí dojít k průlomu zmíněného pásma. Na své straně má pak trh ještě supportní pásmo, které se nachází kolem 245 USD. V případě průlomu supportu dojde k výraznému oslabení rostoucí struktury. Naopak průlom rezistence může vyústit v další impulsní růst. Leč kurzová expanze už vážně trvá docela dlouho a čím výš kurz je, tím větší pravděpodobnost, že začne nějaké pročištění trhu.

Závěrem

Akcie Meta jsou na tom fundamentálně mnohem lépe než ke konci roku 2022. Došlo zde rozhodně k jakémusi posunu vpřed. Nicméně mi přijde, že trh se snaží do ceny akcie nacenit něco, co nemusí přijít. A to je plné zotavení fundamentu. Respektive přiblížení se k číslům, která pamatujeme z dřívějších let. Což by se investorům mohlo časem dost vymstít.

Přečtěte si také:

Použité zdroje:

Seekingalpha: Apple slashes Vision Pro targets amid production woes- report (4.7.2023); www.seekingalpha.com/news/3984853-apple-slashes-vision-pro-targets-amid-production-woes?

Seekingalpha: Instagram puts Twitter rival app Threads on App Store with launch imminent (4.7.2023);www.seekingalpha.com

/news/3985110-instagram-puts-twitter-rival-app-threads-on-app-store-with-launch-imminent?

Seekingalpha: Meta Platforms rises as Citi says Instagram engagement, monetization ‘improving’ (4.7.2023);www.seekingalpha.com

/news/3983118-meta-platforms-rises-citi-instagram-engagement-monetization-improving?

Seekingalpha: WhatsApp Business crosses 200M users; ad creation without FB account to start soon (4.7.2023);www.seekingalpha.com

/news/3983047-whatsapp-business-crosses-200m-users-ads-without-fb-account-to-start-soon?

Seekingalpha: Meta launches VR subscription offering at $8 per month (4.7.2023);www.seekingalpha.com

/news/3982818-meta-launches-vr-subscription-offering-at-8-per-month?

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart