Logo společnosti Ford

Nedostatek čipů na trhu silně zasáhl automobilový průmysl. Problémům se nevyhnula ani firma Ford. A právě na tuto společnost se dnes podíváme podrobněji. Automobilka se rozhodla ve velkém přeorientovat na elektromobilitu a za tímto účelem se soustředí na investice do výroby potřebných komponentů. V rámci technické a fundamentální analýzy si představíme aktuální výsledky firmy a rozebereme si i cenový graf akcie Ford. Dle všeho se akcie F nachází poblíž významné cenové úrovně a bude zajímavé sledovat, zda bude pokračovat růst, nebo dojde ke korekci.

Ford je silně zasažen nedostatkem čipů

Jak jsem říkal v nedávné analýze na Qualcomm, jsou akciové tituly, které maximálně těží z aktuálního nedostatku čipů. Jedná se například o AMD, Nvidia a Intel. A jsou společnosti, pro které je nynější situace velmi tristní. Právě mezi ty druhé patří i Ford. Ve svízelné situaci jsou však například i General Motors, Stellantis a další. Automobilový průmysl je tudíž silně zasažený, protože na jedno auto je potřeba stovky čipů. Vozy vyšších tříd samozřejmě potřebují i mnohem více.

Důsledek nedostatku čipů. Zdroj:visualcapitalist.com

 

Přiložený obrázek vizualizuje, kolik jednotek vozů bylo v rámci výroby tímto nedostatkem postiženo a jejich dokončení muselo být odloženo. Čísla jsou již pár měsíců stará, ale pořád víceméně aktuální. Respektive se situace od té doby spíše zhoršila. Z čísel vyplývá, že právě Ford byl tímto fenoménem velmi zasažen.

Samozřejmě každého zajímá, kdy se převis poptávky nad nabídkou čipů vyřeší. Vše jsme si rozebrali již v analýze na Qualcomm. Existuje konsensus, že problém s nedostatkem čipů se nevyřeší dříve jak v roce 2022. Pravděpodobně až během roku 2023. Ovšem CEO Intelu Pat Gelsinger prohlásil, že by se trh s čipy mohl „odrazit ode dna“ někdy během druhé poloviny roku 2021.

I čínská vláda je toho názoru, že problém by měl polevit již během tohoto čtvrtletí. I přesto je ale dobré si nalít čistého vína a konstatovat, že automobilový průmysl letos hodně tratil. Což potvrzuje poradenská společnost Alix Partners. Dle ní kvůli nedostatku čipů automobilový průmysl v letošním roce na tržbách tratil okolo 210 miliard USD. Výpadek ve výrobě by pak měl dosáhnout 7,7 milionu vozidel.

Poptávka po čipech z perspektivy výnosů Zdroj:spectrum.ieee.org

 

V následujícím grafu můžete vidět, že automobilový průmysl (automotive) se podílí na celkové poptávce po čipech vskutku významně (cca 40 miliard USD, 9 % celkové poptávky). Logicky je největší poptávka v IT, ale v tomto odvětví si čipy vyrábí sami. Zatímco automobilky jsou zcela závislé na výrobcích čipů. Také se na tom podílí vynucená výroba elektrických vozů. Tradiční automobilky jsou nadnárodnímí a národními orgány přinuceny vzdát se výroby aut se spalovacími motory do roku 2030. I díky tomu poptávka po čipech v daném odvětví razantně stoupá. To problém nesporně ještě zhoršuje.

Výrobci čipů se sice snaží nově vzniklou poptávku po polovodičích nasytit, ale novou továrnu nepostavíte za několik týdnů. Je tudíž zřejmé, že do nového roku se nedostatečná nabídka asi nevyřeší. Nicméně je racionální předpokládat, že automobilový průmysl zůstane ještě během následujícího roku částečně utlumen. Upozorňuji ale, že podmínky se mohou i dosti dynamicky vyvíjet. Třeba se poptávka povede nasytit mnohem dříve, než se původně očekávalo.

Ford investuje do elektromobility až 7 miliard USD

Ford se rychle přeorientovává na produkci elektrických vozů. Krok se neobejde bez velkých investic. Firma tímto směrem aktuálně investuje až 7 miliard USD. Jedná se o jednorázovou částku, která je jedna z největších, co se týče amerických producentů vozů. Ford se tímto způsobem snaží o masivní výrobu elektrických vozidel.

Aby se tak velký plán vůbec povedl, Ford zahájil spolupráci s jihokorejským výrobcem baterií SK Innovation. SK Innovation se na této spolupráci podílí částkou 4,4 miliardy USD. Celkově se dostáváme na horentní číslo 11,4 miliardy USD. Jihokorejci kromě peněz nabídnou i své know-how. Jedná se proto o vcelku úzkou spolupráci.

Největší výrobní komplex se má nacházet v Tennessee a má mít rozlohu šest čtverečních mil. Tento ohromný komplex má zahrnovat výrobní kapacity pro vozidla a baterie. Investice půjde i do druhé továrny v témže státě, kde se zaměří pouze na baterie. Výroba baterií se má soustředit i ve státe Kentucky. Má jít rovnou o dvě továrny. Jak můžete sami vidět, jsou to ohromné investiční plány. Ford avizuje, že do roku 2030 bude celkový objem investic čítat až 30 miliard USD.

Ford investuje i ve Velké Británii. Firma před několika dny oznámila, že se připravuje investice v objemu 315 milionů USD do britské výroby. Specificky se má jednat o produkci součástek do elektrických vozů. Samotná výroba těchto součástek má začít v průběhu roku 2024. Produkční kapacita je odhadována na 250 tisíc jednotek za rok. Ford tímto krokem chce zajistit, že pro jejich zákazníky v Evropě bude dostatečná nabídka elektrických vozidel.

Ford dočasně zastavil výrobu v Mexiku v důsledku nedostatku materiálu

Ford dočasně zastavil v polovině října výrobu v mexické továrně umístěně ve státě Sonora. Oficiálním důvodem je nedostatek materiálů pro pokračování ve výrobě. K podobnému kroku došlo v Mexiku již v jiné továrně. Bohužel nebylo nijak specifikováno, jaký materiál vlastně chybí. Samozřejmě každého ihned napadají čipy, ale Ford nic takového nepotvrdil. Nelze proto vyloučit, že výroba byla zastavena z důvodu nedostatku jiných výrobních materiálů.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie a ETF?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií a vybraného ETF.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Ikona LYNX newsletteru Breakout Trader

Fundamentální analýza akcie Ford (F)

Kvartální výsledky

Prvně se zaměříme na kvartální výsledky. Za třetí kvartál 2020 až první kvartál 2021 činily výnosy nad 35 miliard USD. Poslední kvartál roku 2020 byl ale dosti ztrátový, protože zisková marže byla -7,75 %. Druhý kvartál současného roku dosáhly výnosy 26,75 miliardy USD. I tak je to ale jistý úspěch, protože zisková marže činila 2,1 %. I přes pokles výnosů byl Ford schopen generovat zisk o 561 milionech USD.

Zisk a výnos za jednotlivé kvartály. Zdroj: yahoo.com

Zisk a výnos za jednotlivé kvartály. Zdroj: yahoo.com

 

Provozní výnos dosáhl 234 milionů USD, což je mezikvartálně pokles o 90 %. EBITDA si pohoršila o 65 % na 1,42 miliardy USD. Provozní cash flow bylo záporné, -757 milionů USD.

Zisk na akcii (EPS) je 0,14 bodů, což je mezikvartálně pokles o 83 %. Poměrový ukazatel P/E dosahoval 17 bodů. Uvedená úroveň je pro automobilový průmysl přijatelná. Rentabilita vlastního kapitálu ROE dosahovala 10,4 %. Pro automobilku jsou hodnoty kolem 10 % taková norma. Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je na 0,6 bodech. To je též velmi přijatelná hodnota, která nám říká, že Ford příliš nevyužívá finanční páku. Dlouhodobý dluh vůči celkovým aktivům je 0,41 bodů. To je též přijatelná hodnota.

Roční výsledky

Hospodářské výsledky za předešlé čtyři roky nejsou o nic méně důležité. Jak můžete vidět v grafu, celkové výnosy během sledovaného období soustavně klesají. To platí i pro ziskovou marži, což implikuje i pokles zisků. Ke zlomu došlo již v roce 2019, kdy byla zisková marže nulová. V roce 2020 byla zisková marže -1 % při celkových výnosech 127 miliard USD. Celková ztráta na základě toho činila -1,2 miliardy USD.

Zisk a výnos za jednotlivé roky. Zdroj: yahoo.com

Zisk a výnos za jednotlivé roky. Zdroj: yahoo.com

 

Provozní výnos byl za rok 2020 hluboko v mínusu, -4,58 miliardy USD. Přitom v letech 2015 až 2018 oscilovala hodnota v miliardách USD. Jedná se tedy o vůbec nejhorší výsledek za předešlých sedm let. EBITDA dosahovala 2,88 miliardy USD, meziročně zhoršení o 68 %.

Volné cash flow bylo 18,53 miliard USD. Za posledních sedm let se jedná o největší hodnotu a meziročně došlo ke zlepšení o 85 %. To je výborná zpráva, protože nám říká, že Ford si buduje dostatečnou likviditu, aby firmu jen tak něco nepoložilo. Proto si i mohou dovolit zmiňované obří investice. Kladné volné cash flow implikuje o firmě několik věcí – likvidní aktiva společnosti rostou, což jí umožňuje vyrovnat dluhy. A hlavně si tím tvoří polštář pro neočekávané výdaje, čili pro krizová období.

Ukazatel EPS, P/E a ROE si za rok 2020 neuvedeme, protože firma neměla za toto období zisk. Můžeme si ale uvést předešlé roky. Poměrový ukazatel P/E činil v letech 2015 až 2018 7,66 – 10,55 bodů. Roku 2014 to bylo něco přes 19 bodů. ROE bylo nejvyšší v roce 2015, 27,59 %. Následně bylo v rozmezí 10 – 20 %. Zkrátka jakýsi standard pro automobilku. Co se týče D/E, celá léta je tento ukazatel okolo 0,6 bodů. Pro dlouhodobý dluh vůči celkovým aktivům platí to samé, pořád okolo 0,4 bodů. To je příkladné, že Fordu dluh vůbec neosciluje.

Technická analýza akcie Ford (F)

Pro technickou analýzu využijeme týdenní graf akcie Ford. Jenom pro úplnost, dno cenového grafu je na cca 4 USD z března 2020. Tehdy byl propad ohromný, kdy se během pár týdnů akcie Fordu znehodnotily téměř o 60 %. Od té doby ale cena rychle roste. Celkové zhodnocení dosáhlo zhruba 320 %, což je za tak krátkou dobu hodně dobrý výkon.

Týdenní graf akcie Ford

Týdenní graf akcie Ford

 

Zcela určitě bych chtěl vypíchnout ohromné objemy, které se od března 2020 na trhu drží. Vzhledem k rostoucí ceně je očividné, že poptávka je skutečně masivní. Cenový růst je díky tomu jednoznačně potvrzený. Jak často opakuji, objemy jsou nejvíce robustní faktor na trhu. Pokud zůstávají mohutné, trh je rozhodně silný.

Co se týče posledního vývoje, postup kurzu se zastavil u S/R levelu 16,3 USD. Mimo jiné máme na týdenním RSI mohutnou medvědí divergenci a zdá se, že trh reaguje. Zatím se nejedná vyloženě o zamítnutí, na to je málo dat. Leč lze usuzovat, že ta možnost ochlazení tu skutečně je.

V případě průlomu blízké rezistence je další překážka 17,7 USD. Na tak vysokých úrovní titul nebyl od roku 2014. Byl by proto obrovský úspěch, když by se až sem cena akcie Ford dostala.

Závěrem

Na hospodářské výsledky lze nahlížet vícero směry. Buď se zaměříme pouze na výnosy a zisk krátkého období, nebo se naopak soustředíme na dlouhodobou ekonomickou pozici firmy. Ford je totiž dle výsledků dlouhodobě stabilní firma, která nemá velké dluhy a hlavně generuje dostatečně velké peněžní toky. To je právě hrozně důležité pro období, která nejsou pro byznys zrovna přívětivá. Zjednodušeně tím chci říct, že Ford tu byl, je a dlouho ještě bude. I když se jim nyní nedaří, s velkou pravděpodobností se z toho dostanou. Je to jen otázka času.

Co se týče technické analýzy, musím kvitovat zmiňované mohutné objemy, co jsou na trhu od března 2020. To znamená, že jakákoliv nabídka byla absorbována mohutnou poptávkou. Uvedené je samozřejmě hodně býčí signál.

Obchodujte s akciemi Ford prostřednictvím LYNX

Ať už jste intradenní obchodník nebo dlouhodobý investor, můžete využít vynikající nabídky společnosti LYNX, protože vám za příznivé poplatky umožníme obchodovat s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou například akcieETFfuturesopceCFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Díky LYNX můžete obchodovat v reálném čase prostřednictvím profesionálních obchodních platforem.

Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci našeho Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart