Akcie Lufthansa (LHA) patří mezi nejznámější aerolinky. Letecké odvětví navíc začíná zažívat vzkříšení ve smyslu silné poptávky po letecké přepravě. Zároveň se ale sektor letectví také aktuálně potýká s nemalými problémy. Aerolinkám zoufale chybí zaměstnanci, kvůli čemuž letecká doprava dokonce kolabuje. Mnoho letů se musí kvůli chybějícím pracovníkům rušit. Do toho všeho aerolinky také čeká rozšíření systému emisních povolenek.

V článku se zaměříme na aktuální problémy letecké dopravy a výzvy, kterým musí aerolinky čelit. Následně se podíváme detailněji na akcie Lufthansa. Nebude chybět fundamentální analýza posledních zveřejněných výsledků a ani aktuální cenový graf, který zachycuje důležité oblasti pro další vývoj ceny akcie.

Poptávka po letecké dopravě sílí

Když začala v roce 2020 pandemie, byl to pro letecký průmysl obrovský šok. Postihlo to jednak samotnou leteckou dopravu a jednak i výrobce dopravních letounů jako je Boeing a Airbus. Mezi některými panoval názor, že se z toho letecké společnosti kompletně dostanou nejdříve až za pár let.

Jak vyplývá z přiloženého grafu, poptávka po letecké dopravě v roce 2020 klesla o téměř 70 %. Čili se stav vrátil zpátky v čase o 20 let. Součástí grafu je i projekce. Modrá čerchovaná započítává do projekce pandemii, červená nikoliv.

Objem letecké dopravy
Poptávka po letecké dopravě (Revenue passenger kilometers). Zdroj: iata.org ( 19. 7. 2022)

V každém případě počet rezervací nyní zažívá obrovský boom a od pandemie vůbec poprvé dosahuje úrovní z roku 2019. Z toho by šlo usuzovat, že se vše vrací do normálu. Když je obrovská poptávka, znamená to opětovný tok peněz do odvětví. Ale obnovená poptávka po letecké dopravě bohužel nestačí. Letecký sektor má problémy s nedostatkem zaměstnanců. Tento problém lze sledovat v každém odvětví dopravy. Nikde se prostě nestíhá. Proč?

V dopravě se hodně propouštělo. Nejvíce v roce 2020 a částečně ještě v roce 2021. A to se týká i letecké přepravy. Chybí piloti, personál a obsluha letišť. Pracovní síly je zoufalý nedostatek, takže se se zvýšenou poptávkou po letecké dopravě problémy hromadí. Letecká doprava je přetížená. Vznikají dlouhé fronty u odbavování, lety mívají často zpoždění. A s tím právě souvisí neefektivita. A neefektivita znamená ztráty.

Lockdowny způsobily současné technické a personální problémy v mnoha odvětvích. Mohlo by se zdát, že pro zaměstnavatele nemůže být zase tak velký problém prázdné pracovní pozice opět naplnit. Ale pravdou je, že podstatná část propuštěných zaměstnanců si našla již nová zaměstnání. A to včetně vysoce kvalifikovaných pozic jako jsou piloti. Dle mého není zase tak snadné dříve propuštěné zaměstnance motivovat k návratu. Obzvlášť v době, kdy přebytečný kapitál chybí.

Piloti stávkují, v Británii je doprava přetížená

Důkazem, že aerolinky na vyšší mzdy nemají peníze jsou stávkující piloti ve Francii, Belgii a taktéž u skandinávské společnosti SAS. Jak to tak u stávek bývá, důvodem jsou právě nízké mzdy. Stávkující se snaží vynutit jejich navýšení. Letecké společnosti jsou pak jako v kleštích. Mají nedostatek pilotů a stávajícím pilotům nemohou jejich mzdy zvýšit. Takže hrozí, že se jejich nedostatek ještě prohloubí. To je noční můra pro každou firmu. 

V Británii je situace též špatná, protože kvůli chybějícímu personálu se od června ruší nemalý počet letů. Na letišti Heathrow byl stanoven limit na 100 tisíc odlétajících pasažérů za den. Víc letiště kapacitně nezvládne. Situace je natolik skličující, že nejvíce vytížené letiště ve Velké Británii oznámilo aerolinkám, ať zastaví prodej letenek na léto. S narůstajícím počtem cestujících totiž začalo letiště kolabovat.

Kapacitně se mnohá letiště přibližují úrovním z roku 2019. Tehdy to nebyl problém, protože byl dostatek zaměstnanců. A hlavně nechyběl kapitál. Akcelerující inflace je pro leteckou dopravu obrovským nákladem. Jelikož pohonné hmoty rostou na ceně nejrychleji, růst nákladů je mnohem větší, než je naměřená inflace metodou spotřebních košů.

Chcete získat zdarma tipy na zajímavé akcie a ETF?

Odebírejte pravidelný týdenní akciový newsletter Breakout Trader. Každý týden tip na obchodování čtyř světových akcií a vybraného ETF.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Leteckou dopravu v EU čekají další emisní povolenky

Aby toho nebylo málo, Evropská unie plánuje uvalit na leteckou dopravu rozšíření emisních povolenek. Minulý týden Evropský parlament podpořil návrh na začlenění všech letů z Unie do systému emisních povolenek (ETS). Sotva se segment vzpamatoval z lockdownů a už se blíží nová hrozba v podobě rozšířeného zdanění. Břímě této daně samozřejmě ponese na svých bedrech spotřebitel. Tedy pasažér, co si chce koupit letenku.

Jak to tak bývá, rozšíření systému povolenek se obhajuje prospěšnými cíli. Prý to přinese výhody pro běžné lidi. Evropská unie dražbou povolenek získá peníze na mnoho jiných účelů a část má jít i do rozpočtů států EU. Předpokládá se, že peníze nakonec poputují na financování „zelených“ programů.

Problém je v tom, že běžní lidé to celé zaplatí. Tudíž prospěch je potom dle mého minimální. Jakmile se zavádí nové daně, vždy je hlavním argumentem, že se tím napravuje nějaká křivda nebo nerovný a nespravedlivý systém.

Globální trh letecké dopravy v roce 2026 dosáhne hodnoty 744 miliard USD

Globální trh leteckých společností dosáhne do roku 2026 hodnoty ve výši 744 miliard USD, tvrdí analýza. Vzhledem k pandemii činila hodnota trhu v roce 2020 pouhých 333 miliard USD. Avšak dle odhadů se má během několika let trh významně zvětšit.

Odvětví letectví bylo vážně zasaženo vypuknutím pandemie a následnými lockdowny, zákazy cestování a dalšími omezeními. A nadále se očekává, že letecký průmysl zůstane spíše slabší. A to navzdory pokusům o znovuotevření hranic a ekonomik jednotlivých států.

Je nepravděpodobné, že se letecké společnosti dostanou rychle zpátky na úrovně před krizí. Zejména pokud jde o přepravu cestujících a celkové příjmy. Kvůli uvalení omezení na leteckou dopravu omezilo několik leteckých společností své lety, což nepříznivě ovlivnilo příjmy leteckých společností i letišť.

Aby se snížily ztráty, aerolinky se uchýlily ke snížení nákladů. Jde například o zrušení letů a přemístění letadel na místa s nízkými poplatky za parkování. Ovšem i letiště zaznamenala nemalý pokles příjmů. A to například ze zdrojů jako jsou letištní restaurace nebo maloobchodní prodej. Nedostatek pasažérů se projevil.

A jak si ve světle výše zmíněných skutečností vedou akcie Lufthansa? Podíváme se na výsledky společnosti a na aktuální cenový graf.

Fundamentální analýza akcie Lufthansa (LHA)

Lufthansa zaznamenala za úvodní kvartál roku meziročně vzestup obratu o 110 % na 5,36 miliardy EUR. Mezikvartálně je to však menší pokles o 8 %. Ztráta činí 584 milionů EUR, což implikuje meziroční zlepšení o 44 %. Na přelomu let 2020/2021 dosahovaly kvartální ztráty miliardové částky. Chvíli se mluvilo i o bankrotu. Tudíž jsou vlastně aktuální výsledky mnohem příznivější.

Provozní výnosy jsou taktéž záporné, -576 milionů EUR. Leč situace se spíše zlepšuje. EBITDA se mezikvartálně zlepšila o téměř 98 % na -13 milionů EUR. Jde také o jeden z těch lepších výsledků v kontrastu se sledovanými čtvrtletími. Volné cash flow je k prvnímu čtvrtletí 705 milionů EUR.

Výnos a zisk. akcie Lufthansa
Výnos a zisk. akcie Lufthansa. Zdroj: yahoo.com (19. 7. 2022)

Hrubá marže dosahuje záporných hodnot, -1,5 %. Právě na přelomu 2020/2021 hodnoty dosahovaly i -45 %. Provozní marže je -11 % a taktéž vlastně patří mezi k těm lepším výsledkům. Čistá marže dělá -11 %.

Zisk na akcii (EPS) je -0,5 bodů. Poměrový ukazatel P/E nepočítáme, protože Lufthansa za předešlých 12 měsíců nevygenerovala zisk. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je cca -47 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je skoro -10 %. Čísla jsou paradoxně za předešlých sedm kvartálů ta nejlepší.

Ukazatel běžné likvidity (current ratio) je 0,85 bodů. Když se podíváme do rozvahy, Lufthansa má v likvidních aktivech téměř 8 miliard EUR. Z toho je v krátkodobých investicích 5,5 miliard EUR a v hotovosti 2,5 miliardy EUR.

Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E dosahuje 3 bodů a poměr dluhu vůči aktivům je 0,37 bodů. Z toho nám vyplývá, že Lufthansa je v poměru s vlastním kapitálem předlužená.

Celková aktiva firmy jsou ve výši 44,4 miliardy EUR, zatímco závazky představují částku 39 miliard EUR. Takže vlastní kapitál činí 5,43 miliard EUR a celkový dluh je na úrovni 16,2 miliardy EUR. Zkrátka dluh vlastní kapitál převyšuje trojnásobně.

Technická analýza akcie Lufthansa (LHA)

Akcie Lufthansa datují své historické maximum do ledna 2018. Od té doby trval pokles, který nakonec vyústil v poslední velký pád v březnu 2020. Během více jak dvou let se akcie Lufthansa znehodnotily o cca 78 %. Propad se zastavil až na S/R levelu, který je kolem 5,5 EUR. Když bychom se podívali ještě hlouběji do historie cenového vývoje, zjistili bychom, že S/R level 5,5 EUR hrál za předešlých skoro 30 let úlohu ultimátního supportu.

Zkrátka zde došlo za předešlých 30 let k nespočtu odrazů. Když se sem cena Lufthansa akcie dostala, řečený support to vždy ustál. A jak vyplývá z našeho grafu, price action posledních dvou let to potvrzuje. Pokusů o průlom se odehrálo minimálně 6. A pokaždé se průlom podařilo odvrátit. Na druhou stranu ale každý odraz od supportu skončil v předešlých dvou letech nezdarem. Dokud je ale cena akcie nad ním, vše je v pořádku.

Týdenní graf akcie Lufthansa
Týdenní graf akcie Lufthansa od konce roku 2017 do července 2022. Zdroj: Lynx Basic (19. 7. 2022)

Dalším klíčovým faktorem jsou objemy. Od chvíle, kdy se kurz přiblížil ke zmiňované hladině, obraty obchodů jsou historicky rekordní. Tudíž je v blízkosti supportu velká aktivita, ale přesto se nedaří průlom. Z toho lze vydedukovat, že v oblasti supportu dochází k akumulaci dlouhodobých pozic. Alespoň z technického hlediska to tak dává smysl.

V případě úspěšnějšího odrazu a pokračování v cenovém růstu, je první rezistence v oblasti 7,3 EUR. Druhou překážku představuje S/R level 10 EUR a třetí S/R level 12,5 EUR.

Závěrem

Akcie Lufthansa patří mezi nejznámější a největší tituly v rámci letecké dopravy. Myslím si, že fundamentálně nebyl titul žádné terno ani před lockdowny. Zkrátka nejde o žádnou technologickou akcii s obrovským potenciálem. Ale dlouhodobě se firma držela, protože poptávka po letecké dopravě je odjakživa celkem silná.

Rok 2020 ovšem způsobil rapidní pokles poptávky. Takže letecká přeprava začala mít problémy. A problémy dle mého mít ještě jistou dobu bude. Domnívám se, že na lepší výsledky si budeme možná muset počkat i několik let. To vše za předpokladu, že opětovně nepřijde nějaká nepředvídatelná událost.

Avšak kurz akcie Lufthansa klesat nikam nemusí. Vše může být dávno v ceně započítáno. Letecká přeprava má velké problémy, ale dokud je silná poptávka, časem se trh dostane do rovnováhy. Je třeba se poohlížet po levných titulech a akcie Lufthansa z technického hlediska levné jsou.

Přečtěte si také:

LYNX: Online broker pro globální obchodování

Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Denní maximum
Denní minimum
---
---
---
---

Displaying the --- graf

Displaying today's chart