Akcie Tesla jsou v současnosti opět pod drobnohledem investorů, protože firma plánuje další split akcií. Ve stručnosti si proto povíme, zda má split širší význam. Následně si ukážeme, jak se dařilo celému sektoru elektromobilů za rok 2021. Dopředu mohu říct, že Tesla kralovala.
Tesla mimo jiné otevřela vůbec první svou továrnu v Evropě. Pomůže to uspokojit poptávku? Podíváme se i na hospodářské výsledky společnosti a nebude chybět ani aktuální technická analýza cenového grafu Tesla akcie.
Tesla plánuje split akcií – co to znamená pro investory?
Z čerstvě podaného dokumentu pro SEC vyplývá, že výrobce elektromobilů Tesla na své výroční schůzi akcionářů požádá o navýšení počtu schválených kmenových akcií s cílem umožnit rozdělení kmenových akcií společnosti ve formě „stock dividend“. Tesla tak od roku 2020 plánuje druhé štěpení (split) svých akcií. Firma již jednou split uskutečnila, konkrétně 1. srpna 2020 v poměru 1:5. Čili k 1 držené akcii Tesla investoři obdrželi 4 další. Získali tak 5 akcií místo 1, zato logicky s pětinovou cenou.
Hned mě z textu toho dokumentu zarazila jedna věc. Je to totiž formulované způsobem, že cílem splitu je, aby investoři dostali dividendu. Nikoliv ovšem peněžní dividendu, ale podílovou dividendu (stock dividend). Vlastně to na mě působilo dojmem, že investoři dostanou něco zadarmo. Jak jsem už ale popsal split z roku 2020, hodnota akcií je po rozštěpení úplně stejná jako předtím. Prozatím není známo, v jakém poměru štěpení proběhne tentokrát. Dá se ale očekávat, že poměr bude obdobný jako posledně.
Co se týká fundamentálního hlediska, hodnotu firmy to nijak nezmění. I přesto však trh reagoval na plánovaný split cenovým růstem Tesla akcie. Proč se trh takto chová, když se tím vlastně nic nezmění?
Zde opět trochu opráším myšlenky Jasona Zweiga. Ten v dodatcích v knize Inteligentní investor od legendárního Benjamina Grahama popsal „logiku“, která vězí za těmito splity. Mimochodem, Zweig se nijak netajil tím, že štěpení akcií nemá zrovna v lásce. Před několika lety si na svém blogu pochvaloval, že za rok 2016 se odhodlalo ke splitu pouze 5 akciových firem v rámci indexu S&P 500. A z více jak 10 000 akciových firem v USA mělo split pouze 63 z nich. Nazval to tehdy „death of the stock split“. Zřejmě ho radost brzy přešla, když v posledních dvou letech proběhlo štěpení akcií Apple, Nvidia a Tesla. Amazon a Google (Alphabet) splity též plánují.
Vraťme se ale k tomu, proč to firmy dělají. Jako oficiální důvod se uvádí větší praktičnost, protože se stanou cenově dostupnější. Akcie jsou na první pohled levnější. Na druhou stranu akcie Tesla od posledního splitu podražila o více jak 100 %. Tudíž jsou zase na cenách, které dle mého názor skutečně nejsou dosažitelné pro každého.
Pak je tu ale burzovní psychologie. Zweig v dodatcích pro knihu Inteligentní investor popisuje situaci z tzv. dotcom bubliny, která dosáhla vrcholu na přelomu milénia (viz. graf). Firmy tehdy oznamovaly split jen proto, aby investory nalákaly k nákupu. Což se vysvětluje právě tou psychologií – člověk si přijde bohatší, když má v peněžence více bankovek místo jedné. Přitom hodnota je stejná.
Zweig ještě na svém blogu vysvětluje jisté negativní externality této firemní politiky. Velké indexové fondy podle něj musí zaplatit mnohem více na poplatcích. Větší balík nakupovaných akcií znamená vyšší komise za nákup a prodej. Přitom hodnota akcií je vlastně stejná.
Jen pro úplnost, ještě existuje tzv. reverse split. Jak slovní spojení napovídá, jedná se o opačný proces. Zatímco split počet akcií ředí, reverse split jejich počet snižuje.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Jak si vede segment elektromobility?
Počty prodaných elektromobilů rostou vcelku závratnou rychlostí. Někdy je ten meziroční růst dokonce o více jak 100 %. Magická hranice 1 milionu prodaných elektromobilů byla pokořena relativně nedávno, v roce 2017. Od té doby však prodeje vzrostly o cca 570 %. V roce 2020 se prodaly 3 milionů vozů. Za rok 2021 to bylo dokonce 6,6 milionů vozů. Čísla prodaných vozů tudíž za předešlé roky dramaticky rostou. Největší počet elektromobilů se v roce 2021 prodalo do Číny (zhruba polovina), následuje Evropa a třetí pořadí má USA. Všimněte si , že poptávka z Evropy čím dál více překonává Spojené státy.
Co se týče projekce podílů prodejů EV v rámci celého automobilového průmyslu, nikoho asi nepřekvapí růst. Do roku 2040 by měl činit podíl prodejů elektromobilů až 35 %. Což odpovídá 41 milionům vozů. Vzhledem k aktuálním prodejům jde o 521% navýšení. Dle mého názoru není ani překvapující, že v tomto průmyslu panují hodně velké očekávání. Strmě rostoucí obraty a zisky firem jsou patrné. Je ale rozumné si ujasnit, že očekávané rostoucí výnosy a zisky nepůjdou jen k Tesle a dalším producentům elektroaut. I tradiční automobilový průmysl se tímto směrem orientuje, čímž se výnosy a zisky plynoucí z EV sektoru rozředí mezi mnoho podniků.
V současnosti si ovšem Tesla pořád drží své prvenství v prodejích elektromobilů. Její podíl na celkových prodejích je téměř 14 %. Na druhé příčce je koncern Volkswagen (11,28 %). Na třetím místě je čínský výrobce BYD (Build Your Dreams). Mají 8,84% podíl na celkových prodejích. Čtvrtou a pátou příčku drží americké automobilky General Motors (7,64 %) a Stellantis (5,74 %).
Tesla otevřela první továrnu v Evropě
Tesla se navíc snaží upevnit svou pozici i v Evropě. Otevřela svou vůbec první evropskou továrnu v Grünheide nedaleko Berlína v Německu. Společnost již nyní přijala až 3 000 zaměstnanců. A dalších 9 000 míst je volných pro obsazení. Při plné kapacitě bude závod vyrábět 500 000 vozů ročně. V následujících několika týdnech má Tesla v plánu vyrábět 1 000 vozů týdně. Do konce roku 2022 se má počet zvýšit na 5 000 vozů týdně.
Otevření nové továrny s nemalou produkční kapacitou byl pro Teslu důležitý krok. Tesla dlouho nestíhá své vozy dodávat, protože převis poptávky nad jejich produkční kapacitou byl enormní. Na některé vozy se čekalo i pár let. Kromě toho je důležité si uvědomit, že vozy se musely do Evropy dovážet až z Číny. Jednak se dodávky zrychlí a jednak se sníží jejich náklady.
Elon Musk tvrdí, že si vybral Německo záměrně. Německé inženýrství považuje za technologickou špičku. V Berlíně by Musk chtěl také vytvořit inženýrské a designové centrum.
Fundamentální analýza akcie Tesla (TSLA)
Kvartální výsledky
Konečně se dostáváme k hospodářským číslům. Za poslední kvartál se Tesle opětovně povedl pěkný skok, výnosy mezikvartálně vzrostly o téměř 29 % na 17,72 miliardy USD. Meziročně jde o 65% nárůst. Čili poslední čtvrtletí byl pro Teslu úspěch. A v ziskovosti je to ještě lepší. Zisk mezikvartálně stoupl o 43,45 % na 2,32 miliardy USD. Zatímco v posledním čtvrtletí roku 2020 činil zisk pouze 270 milionů USD. Za tohle Tesla vděčí hlavně růstu marží. Hrubá marže dosahovala 27,35 %. Provozní marže 14,75 % a zisková marže dosahovala 13,1 %.
Provozní výnosy zaznamenaly taky markantní růst, mezikvartálně o 27 % na 2,61 miliardy USD. Před rokem to bylo pouhých 575 milionů USD. EBITDA dosahuje 3,46 miliardy USD, +23 %. Tesla vygenerovala o 110 % větší volné cash flow, 2,77 miliardy USD. Zisk na akcii (EPS) jsou 2 body. Ukazatel P/E je 216 bodů – titul je jednoduše stále hodně drahý. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je na 21 % a rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) dosahuje 15,72 %. Z pohledu obou ukazatelů si Tesla nemálo polepšila.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) je 1,08 bodů a ukazatel běžné likvidity dosahuje (current ratio) 1,38 bodů. Oba ukazatele jsou víceméně přijatelné. Respektive Tesla drží dostatek likvidních aktiv na to, aby byla schopna okamžitě splatit své závazky, které mají v dohledné době splatnost.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu (D/E) je 0,28 bodů. Poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovému kapitálu je 0,11 bodů. Vlastní kapitál je 31,58 miliardy USD – jednotlivé kvartály můžeme sledovat, že Tesla svůj kapitál postupně navyšuje. Celkový dluh je ve výši 8,87 miliardy USD a postupně klesá. Uvedená čísla jsou velmi dobrá.
Roční výsledky
I za celý rok jsou výnosy pro Teslu rekordní, meziročně jde o vzestup o 70,67 % na téměř 54 miliard USD. Zisk vzrostl o 700 % na 5,52 miliardy USD. Hrubá marže je za celý rok 25,3 %. Provozní marže dosahovala 12,1 % a zisková marže 10,3 %. Hospodářská výkonnost za celý rok vypadá vážně dobře.
Provozní výnosy zaznamenaly růst o 226 % na 6,5 miliardy USD. EBITDA vzrostla o 118 % na 9,41 miliardy USD. Volné cash flow je za celý rok skoro 5 miliard USD – velmi dobrý výsledek. Zisk na akcii (EPS) je 4,89 bodů.
Technická analýza akcie Tesla (TSLA)
Co se týká technické stránky, trh je pořád velmi volatilní. Minimálně od podzimu minulého roku. Několikatýdenní pokles byl doprovázen značnou volatilitou na obě strany. Propad se zastavil na S/R levelu 700 USD. Výsledkem byla býčí týdenní svíce v podobě Pin Bar. Nebo chcete-li Hammer. Interpretace svíce je jednoduchá, poptávka zcela absorbovala nabídku. To je samo o sobě pro nakupující silným signálem.
Býci signál skutečně poslechli. Od tržního dna se akcie Tesla zhodnotily o cca 60 %, což je během pár týdnů slušný zisk. V posledních dnech dle mého názoru Tesle pomohl i výše zmíněný plánovaný split akcií. Cena akcie TSLA v závislosti na zprávu vzrostla o více jak 8 %. Myslím si, že trh reaguje na štěpení jako kdyby to byla fundamentální zpráva.
Kurz akcie Tesla se nyní rychle přibližuje k dalšímu klíčovému S/R levelu, což je zároveň i historické maximum z podzimu minulého roku. Trh je proto docela blízko od pokoření další pomyslné laťky. Akciové trhy teď obecně těží z fait accompli.
Závěrem
Hospodářsky Tesla neoddiskutovatelně roste. Výnosy a zisky podniku rychle stoupají. Po skutečně dlouhé době se dle mého z Tesly stala firma, kterou lze brát fundamentálně vážně. Ještě před dvěma lety se často tvrdilo, že Tesla žádný fundament nemá.
Je však její tržní kapitalizace opodstatněná, když generuje tak nízký obrat? Dle ukazatele P/E jsou akcie Tesla podle mého názoru pořád velmi drahé. Z titulů s velkou kapitalizací se jedná o jednu z nejdražších akcií. Je ale pravda, že se P/E daří postupně snižovat právě díky růstu zisku. Třeba se proto časem dočkáme „tradičnějších“ hodnot P/E.
Obchodování s akciemi Tesla prostřednictvím LYNX
Obchodujte za příznivé poplatky s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Prostřednictvím LYNX získáte přístup k profesionálním obchodním platformám.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Další použité zdroje:
Editorial credit: BoJack / Shutterstock.com
Tesla Inc.. Annual Report & quarterly report [online]. Vydáno 25.02.2021 [cit. 26.01.2022]. Dostupné na: https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker