Netflix akcie (NFLX) zaznamenaly v aktuálním roce velké ztráty, což vygradovalo po posledních reportovaných výsledcích za první čtvrtletí. Kvartální výsledky si proto zevrubně rozebereme v rámci fundamentální analýzy. Uvedeme si i důvody, které vedly k těm mohutným ztrátám. Jde hlavně o další očekávaný úbytek předplatitelů za druhé čtvrtletí letošního roku. Netflix mimo jiné chce mnohem více konkurovat na poli velkých filmů. Nebude chybět technická analýza cenového grafu akcie Netflix.
Netflix akcie: Společnost kalkuluje s úbytkem 2 milionů předplatitelů
Již v dubnu jsme uvedli, že Netflix ztratil za první čtvrtletí 200 tisíc předplatitelů. Což byl vůbec první zaznamenaný úbytek v historii firmy. Leč tím to nekončí, protože Netflix dále zveřejnil svůj výhled za druhé čtvrtletí v letošním roce. A to podle mě způsobilo silný cenový propad. Když se totiž podíváte na přiložený graf, zjistíte, že úbytek 200 tisíc předplatitelů nejde ani moc znát. Sice je to první úbytek v historii, ale přesto se nejedná o vysoké číslo.
Problém spočívá až v druhé informaci. Výhled společnosti počítá s poklesem předplatitelů v řádu 2 milionů. A to pouze za druhé čtvrtletí letošního roku. To není zanedbatelný pokles a může implikovat jednu podstatnou věc. Počet předplatitelů Netflix našel svůj vrchol. Trh si to dle mého přirozeně uvědomil. A proto zřejmě došlo k řečené kurzové reakci.
Netflix úbytek předplatitelů zdůvodňoval rostoucí konkurencí ze strany jiných streamovacích služeb jako je Apple TV+ a Amazon Prime Video. Společnost chce každopádně zabojovat konkrétními kroky. Netflix například avizoval zamezení sdílení hesel. Nebo snížení ceny pro předplatitele s tím, že zákazník uvidí reklamu. Ovšem nejzajímavější je, že služba se má přeorientovat na filmy s větším rozpočtem.
Netflix se chce zaměřit na filmy s větším rozpočtem
Netflix je znám tím, že financoval malé nezávislé filmy s nízkými rozpočty. Díky tomu má streamovací služba skutečně mnoho exkluzivních filmů. Myslím si ale, že podstatná část z nich je však s nevalnou kvalitou. Netflix dle mého zřetelně provozoval firemní politiku, která šla spíše po kvantitě.
To se má ale změnit. Netflix chce nyní financovat mnohem větší projekty a tím de facto konkurovat filmům z Hollywoodu. Rozpočet ale zůstane stejný. Tudíž se společnost vzdá malých nezávislých filmů. Místo 2 filmů za celkových 10 milionů USD raději natočí 1 film za 20 milionů USD. Jistou logiku to určitě má, ale je otázkou, jak to bude fungovat.
Netflix byl doposud průkopníkem mezi streamovacími společnostmi, které utrácely dříve neslýchané částky za nový obsah. Politika byla taková, že chtějí divákovi přinést každý týden nový film. Nová strategie se má například projevit ve filmech jako je Šedý muž (The Gray Man) nebo Knives Out 2. Což jsou celovečerní filmy s rozpočtem v řádu několik desítek až stovek milionů USD. A Netflix tím skutečně začne konkurovat velkým filmům z Hollywoodu, které míří do kin.
Chcete mít přehled o dění na světových burzách?
Vše, co potřebujete vědět do dalšího týdne, se dozvíte v LYNX Týdenním přehledu. Obdržíte jej každou neděli v 10:30.
Osobně si nejsem ovšem jistý, zda to bude v reálu fungovat. Když se jedná opravdu o film s velkým rozpočtem, diváci si jej rádi užijí v kině s velkým obrazem a výborným ozvučením. V dnešní době sice není už tolik extrémně nákladné sehnat kvalitní televizi a zvukový systém, ale přesto to má některé nevýhody.
Navíc kino je vlastně společenská akce. Netflix jde proto proti něčemu tradičnímu, což je docela riskantní. Zas na druhou stranu, kino je extrémně drahé. Za Standard službu u Netflixu zaplatíte 259 korun. Což je zhruba o něco málo více, než je cena jednoho lístku v lepším kině.
Přitáhne seriál Stranger Things nové předplatitele Netflix?
Velmi očekávaná nová sezóna seriálu Stranger Things trhá rekordy. Nové epizody jsou vůbec nejsledovanější a výrazně převýšily ostatní seriály. Za zahajovací týden má nová seriálová řada téměř 287 milionů zhlédnutí. Může rekordní sledovanost pomoci Netflixu hospodářsky? Zlepší se tím původně velmi negativní výhled, který kalkuluje s úbytkem předplatitelů o 2 miliony?
Ačkoliv mnoho investorů může na základě dat o sledovanosti usuzovat, že nová řada Stranger Things a dalších populárních pořadů přivede nové předplatitele, dle KeyBanc Capital Markets je stále velmi brzy na to činit podobné závěry.
Reklamy mohou Netflixu v USA zvýšit obrat o 21 %
Jistý obrat lze ale sledovat v plánovaném přidání reklam do pořadů Netflix. Přesněji řečeno, Netflix nabídne divákům nižší předplatné, když strpí v rámci přehrávaných pořadů reklamu. Odhaduje se, že uvedený krok má v USA Netflixu přinést až o 21 % více obratu. Jedná se ale prozatím o skutečně hrubé odhady, protože firma vůbec nespecifikovala, jak bude služba po vložení reklam vypadat.
Samotný obrat se bude odvíjet od stopáže vkládaných reklamních spotů. Mimo jiné ani zatím není přesně jasné, kolik vlastně za službu předplatitel zaplatí. Nejlevnější varianta stojí necelých 10 USD. Tudíž víme, že cena bude přirozeně nižší. Jelikož se nepočítá s tím, že Netflix zdraží. To už společnost učinila na přelomu roku.
Podíl sledovanosti streamovacích služeb roste
Za letošní duben vzrostl podíl sledovanosti streamovacích služeb z celkového koláče sledovanosti. Využití streamovacích služeb vůbec poprvé přesáhlo 30% podíl času. Konkrétně na 30,4 %. Využití tzv. kabelové televize kleslo na 36,8 %. Obyčejné televizní vysílání kleslo na 24,7 %. Kategorie „ostatní“ zaujímá 8,2% podíl. Mimochodem, poslední kategorie je významně tvořena hraním videoher.
Největší podíl si ze streamovacích služeb udržel nepřekvapivě Netflix s 6,6 %. Youtube si drží pozici dvojky se svým podílem 6,1 %. Zatímco streamovací služba Hulu zaujala třetí místo s podílem 3,3 %. Amazon Prime Video má podíl na sledovanosti 2,5 %. Disney+ zaujímá 1,7% podíl na celkovém využití televize. HBO Max se poprvé objevilo v žebříčku, neboť se službě podařilo dostat na 1 %. Kategorie „ostatní“ tvoří 9,2 % podílu na celkovém využití televize.
Fundamentální analýza Netflix akcie (NFLX)
Kvartální výsledky
Netflix akcie zaznamenaly za první kvartál letošního roku obrat 7,89 miliardy USD. To implikuje mezikvartálně mírný růst o 2 %. Leč meziročně je to téměř 10% zlepšení. Jak ovšem vyplývá z přiloženého grafu, růst výnosu postupně oslabuje. Trend je samozřejmě pořád vzestupný, ale znatelně slábne. V každém případě se z pohledu obratu jedná o vůbec nejlepší účetní čtvrtletí. Provozní zisk zaznamenal mezikvartálně růst o více jak 212 % na skoro 2 miliardy USD. Meziročně je to zanedbatelný růst o 0,6 %.
Netflix dosáhl čistého zisku ve výši 1,6 miliardy USD, což je mezikvartálně růst o 163 %. V meziročním podání je to pokles o 6,5 %. I přesto je z pohledu ziskovosti první kvartál letošního roku velký úspěch. Respektive jde o druhý nejlepší kvartál v historii firmy. EBITDA dosáhla 5,21 miliardy USD. Mezikvartálně vzestup o 17,5 %.
Hrubá marže je za první účetní kvartál 45,5 %. Provozní marže byla 25 %. Zatímco čistá marže přesáhla 20 %. Což je jedna z nejlepších marží, které Netflix dosáhl. Za rok 2021 činila čistá marže 17,23 %.
Zisk na akcii (EPS) je 3,53 bodů. Ukazatel P/E činil k prvnímu čtvrtletí 34 bodů. Ovšem cena Netflix akcie od té doby dramaticky klesla. Proto je aktuální P/E jenom 18 bodů. Uvedený ukazatel ještě nikdy nebyl tak nízko. Čili touto metrikou jsou momentálně Netflix akcie vskutku levné. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) je téměř 33 %. Rentabilita na investovaný kapitál (ROIC) je 15,6 %.
Ukazatel pohotové likvidity (quick ratio) a ukazatel běžné likvidity (current ratio) dosahuje 1 bodu, což je v podstatě přijatelné. Tudíž víme, že společnost je schopna okamžitě zaplatit dluhy, které jsou v dohledné době splatné. Netflix drží ve své rozvaze rezervu v podobě hotovosti, která čítá 6 miliard USD. Zatímco v krátkodobých investicích nemá nic.
Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu D/E je 0,83 bodů a poměr dlouhodobého dluhu vůči celkovému kapitálu dělá 0,32 bodů. Oba ukazatele jsou na přijatelných úrovních. Celková aktiva jsou ve výši 45,33 miliard USD a celkové závazky dosahují 27,79 miliardy USD. Čili vlastní kapitál dosahuje zhruba 17,5 miliardy USD. Za přechozí rok vlastní kapitál zaznamenal růst z 13 miliard USD. Celkový dluh představuje 18 miliard USD.
Technická analýza Netflix akcie (NFLX)
Netflix akcie zaznamenaly velmi hluboký propad. Doslova volný pád, který trval od konce minulého roku do začátku května, kdy se pokles zpomalil. Netflix akcie během té doby ztratily více jak 76 % ze své hodnoty. Propad se definitivně zastavil až kolem S/R pásma 170 USD. A to i v doprovodu hodně zvýšených objemů. Což lze určitě brát jako pozitivní signál – dochází k nemalým nákupům a akumulaci pozic. Nicméně se cena Netflix akcie pořád příliš nehýbe.
Akcie Netflix je pořád ve velké depresi. Nakupující se dle mého bojí do titulu agresivněji vstupovat. Výsledkem je, že cena stoupá opravdu jenom mírně. Z pohledu týdenního grafu vážně zanedbatelně. Cena akcie je pořád hodně blízko od supportu. Nálada na trhu je dle mého nyní hlavně o emocích.
Netflix akcie jsou extrémně přeprodané. To dokládá i týdenní indikátor RSI, který je skutečně od počátku roku v tzv. přeprodaném teritoriu. Což jsou hladiny pod 30 body. Dno je na cca 19 bodech a v současnosti se drží na 23 bodech. Něco podobného je vážně rarita. V historii Netflix akcie je toto poprvé, kdy je trh tak dlouhou dobu ve velmi hlubokých hodnotách.
Už jenom z toho důvodů dává smysl oživení. V takovém případě je první velkou překážkou S/R pásmo okolo 245 USD.
Závěrem
Na základě jednotlivých metrik můžeme konstatovat, že Netflix akcie jsou na tom fundamentálně vskutku pěkně a zároveň jsou dle ukazatele P/E nejlevnější v historii. Proč tedy cena Netflix akcie tak hluboce propadla? Zase v tom dle mého hraje roli očekávání.
Z čísel je totiž znát, že Netflix nejspíš dosáhl svého potenciálního vrcholu. Investoři a spekulanti si zřejmě myslí, že již není kam stoupat. Konkurence sílí a bere si z pomyslného koláče čím dál více. Mohou si myslet, že Netflix je zkrátka král na vrcholu. Zkrátka nemá kam růst, může pouze dolů.
Slibované strategické kroky ze strany Netflix investory zjevně příliš nepřesvědčily. Ve hře je i mnoho dalších faktorů. V současnosti se markantně do očekávání investorů promítá restriktivní měnová politika Federální rezervní banky (Fed) a také reálná možnost recese ekonomiky. Růstové akcie jako je Netflix těžce nesou růst úrokových měr. Tudíž to nejsou pouze mikroekonomické důvody. Mimochodem, v obdobné situaci jsou i akcie Alibaba, PayPal a Meta Platforms.
Obchodování s akciemi Netflix prostřednictvím LYNX
Ať už jste intradenní obchodník nebo dlouhodobý investor, můžete využít vynikající nabídky společnosti LYNX, protože vám za příznivé poplatky umožníme obchodovat s nejrůznějšími finančními instrumenty jako jsou například akcie, ETF, futures, opce, CFD a forex. Dále pro vás pravidelně připravujeme naše týdenní investiční newslettery a vysíláme vzdělávací webináře. Díky LYNX můžete obchodovat v reálném čase prostřednictvím profesionálních obchodních platforem.
Chcete převést zahraniční ceny akcií nebo ceny ETF na eura? Pak použijte převodník měn. Navíc pro vás pravidelně zveřejňujeme aktuální obchodní příležitosti na trhu a novinky ze světa investic v rámci Investičního portálu. V případě jakýchkoliv dotazů můžete bezplatně využít naší klientské podpory.
Editorial credit: FellowNeko / Shutterstock.com
Chcete snadno, rychle a profesionálně obchodovat s akciemi? Pak obchodujte s akciemi prostřednictvím LYNX. Jako renomovaný online broker vám umožníme obchodovat s akciemi přímo na domácích burzách. Více informací o online brokerovi LYNX najdete na: LYNX: Akciový broker